Lagt inn 20.09.2022 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Ferje og båt
Ferja som går mellom Umeå i Sverige og Finland sies å være den mest miljøvennlige i verden. Det var også en særdeles stillegående ferje og jeg vil glatt kalle dette den mest behagelige ferjeturen jeg har opplevd.
Aurora Botnia ved havna i Umeå
Det er Wasa Line som trafikkerer denne nordligste ferje ruta mellom Sverige og Finland et godt stykke oppe i Bottenvika. Det er likevel mye å spare på å ta ferje sammenlignet med annen transport og i særdeleshet mye å spare i forhold til å ta kollektivtransport rundt toppen av Bottenvika, som er slitsomt dårlig. Men, da er det jo fint at ferje fungerer så fint som det gjør her.
Ferjeterminalen i Umeå
For min del var jeg egentlig på togtur mellom Norge og Helsinki, men valgte denne snarveien den ene veien. Dermed sparte jeg i praksis to reisedøgn. Det er en ferjetur på cirka 4 timer mellom Umeå Hamn og havna i Vasa. I tillegg er det langt fra Umeå sentrum til ferjekaia, så har du ikke bil må du ta buss. Denne bussen må bestilles på forhånd står det på nettsidene hos Wasa Line, men jeg så flere som kom på og betalte underveis. Denne bussen korresponderer med ferjene.
Ferjeterminalen i Umeå
Det er en busstur på under en halv time og med en kostnad på 90 kroner, men har du ikke egen transport er det ingen andre måter å komme til ferjeleiet på. Bussen var i rute og ikke altfor full og vi ankom ferjeterminalen i god tid før Aurora Botnia skulle sette av gårde. Det første inntrykket sett utenfra var at båten virket ganske ny og moderne, men det er på ingen måte den største ferja jeg har sett. Den er mindre enn flere av ferjene som går i Skagerak.
Business Lounge
Det var relativt mange som skulle ombord som fotpassasjerer og det tok overraskende lang tid å komme gjennom de første sperringene. Men, etter det gikk alt på skinner. Terminalen er kanskje ikke ny, men den virker nylig oppusset og selv om det var et stykke å gå var det ingen store utfordringer å komme fram til ferje. Både rulletrapper og heiser var tilgjengelig. Og i det vi gikk ombord var det enda tydeligere at dette var en relativt ny ferje.
Business Lounge
Denne ferja skal være under ett år gammel og har plass til 800 passasjerer og har 1500 meter plass til personbiler og lastebiler. Den er svært miljøvennlig med en blanding av batteridrift og forskjellige typer gass, som naturgass og biogass. Dette gjorde at båten var ekstremt stillegående. Selv Color Hybrid er støyete i forhold til denne.
Cafèen på Aurora Botnia
Jeg valgt å bestille plass i Business Lounge og angrer ikke på det. Der var det nemlig enda mer fred og ro, som er ganske viktig for meg når skipet ellers er fullt av småbarnsfamilier og folk i feriemodus. Det var mer enn nok plass i loungen til de 8 som hadde bestilt plass der og det var gratis kaffe, te og snacks i tillegg til egne toaletter.
Utsikt mot nord rett etter avgang Umeå
For å få meg en lunsj måtte jeg ut i den vanlige cafèen og der fikk jeg god mat til en grei pris. Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg betalte, men det var ikke sjokkerende mye. Dette er ingen stor båt, men de har funnet plass til både cafè, restaurant og en bar i tillegg til en shop. Det er lite tax free å hente mellom Sverige og Finland.
Utsikt mot nord rett etter avgang Umeå
Prisen for en vei mellom Umeå og Vasa var 450 svenske kroner. I tillegg kostet Business Lounge 150 kroner. Det er noe dyrere enn danskebåten men kvaliteten ombord gjorde at jeg følte prisen var helt OK. I tillegg kommer 90 kroner for buss fra Umeå til ferjeleiet og transport fra ferjeleiet i Vasa til sentrum. Her var det bare et par euro og det er en veldig kort tur. Er du sprek så er det ikke så veldig langt å gå, kanskje en halv times spasertur. Det ligger flere hoteller på veien og da er det lite vits i å ta bussen.
Lagt inn 27.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog og togturer
Det er ikke helt enkelt å komme seg med tog fra Spania til Portugal. Det er bare to grensekryssende lokaltog, den ene av dem er fra Badajoz til Entroncamento. Dette måtte jo bare testes ut!
Lagt inn 15.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Norden
Växjö er neppe førstevalget for mange av de som reiser på ferie i Sverige. Men, etter å ha tilbragt en sommer der må jeg si det er en behagelig by som har alt man trenger, kanskje med unntak av et trekkplaster.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin