Gøteborg har mye å by på og en del av det kan sees fra elva som går gjennom storbyen. Men, du trenger faktisk ikke bruke en eneste ekstra krone for å få deg et elvecruise i Gøteborg. Hvordan får du vite her.
En av ferje som utgjør Älvsnabben
Göta-elven går hele veien fra Vânern ved Vänersborg og munner ut ved Gøteborg etter at den renner gjennom sentrum og deler storbyen i to deler. Den søndre delen har det tradisjonelle sentrum de fleste er kjent med. På den nordre siden er det mange boliger og i de siste årene er gamle industriområder blitt forandret til trendy kvartaler med både boliger, utesteder, kontorer og kultur. Den kanskje beste måten å se dette på er å ta en tur på elva med Älvsnabben.
Lilla Bommen med høyhuset Skanskrapan på folkemunne. Skipet heter Barken Viking
Älvsnabben er en ferje som har flere stoppesteder på begge sider av elva. Du kan bli med hele veien fra Lilla Bommen til Klippan via Eriksberg. Denne ferja er en del av kollektivtrafikken så har du dagskort eller tid igjen på enkeltbilletten er det ikke noe ekstra kostnad for denne turen. Det finnes også en ferje som bare går fram og tilbake over elva, Älvsnabbare. Denne er helt gratis uansett men går bare mellom Stenpiren og Lindholmspiren og den turen tar bare noen få minutter.
Utsikt mot sør
Jeg testet den lange runden med Älvsnabben hele veien fra Lilla Bommen til Klippan og tilbake under mitt besøk i april. Det var ikke det beste været med regnvær og noen få plussgrader. Kanskje var det grunnen til at det kun var noen få passasjerer ombord selv om det var rushtid. Jeg hadde følelsen av å være den eneste som ble med hele veien, de fleste brukte denne ferja for å komme seg fra et punkt til neste. Dette er da også en pendlerferje og ikke en turistbåt.
Det maritime musèet
Ferjeleiet ved Lilla Bommen var overraskende vanskelig å finne. På Google Maps så det ut som det gikk en gangbro fra kjøpesenteret Nordstan men den fant jeg aldri. Jeg tror den er fjernet i forbindelse med arbeidene med Västlänken som pågår for fullt og fører til kaos i trafikk og gangveier akkurat der. Men, står du i annen etasje helt nord på Nordstan så ser du faktisk ferjeleie så det er bare å følge strømmen av mennesker så kommer du fram. Like ved ligger også Gøteborgsoperan.
Stena Lines ferje til Fredrikshavn
Det var også flere andre store skip som lå i nærheten, jeg så minst et seilskip uten at jeg vet noe særlig om det. Her ligger også Maritiman, som er et maritimt museum. Et av de gamle svenske krigsskipene får du god utsikt til og denne ferja er den eneste måten å se dette fra denne vinkelen. Det skjer altså mye allerede før første stopp som er Stenpiren. Dette er et relativt nytt trafikk-knutepunkt i Gøteborg og her møtes busser, trikker og ferjer. Det er herfra gratisferja Älvsnabbare går fra.
Ericsson-kontor på Lindholm
Det er denne gratisbåten de aller fleste bruker så det er få som blir med vår båt over til Lindholmspiren. Da er vi på nordsiden av elva og du kan tydelig se at dette er et relativt nytt område med blant annet universitet. Gamle villaer ligger innimellom de moderniserte områdene og utgjør en spennende kontrast på nordsiden. Den mer tradisjonelle ligger på sørsiden og her ligger også ferja som går til Fredrikshavn i Danmark. Vi stopper ved Slottsberget før vi kommer til Eriksberg, som er tidligere skipsverft og industriområde.
Utsikt mot nordsiden av elva
Her ble det på 90tallet bygd ut moderne boliger og dette skal være et at byens mest attraktive områder å bo i. Det er jo da også kort vei til sentrum med ferje og det er gode bussforbindelser, men trikk har man ikke. Det er også kommet hoteller, cafèer og utesteder her. Noen av dem har utsikt mot elva og er sikkert et fint tilholdssted på sommeren. Så går turen tilbake til sørsiden og Klippan, som er siste holdeplass. Her er det i grunnen svært lite, men det er åpenbart en del som bor i nærheten og det er annet ferjeleie for Stena Line (Cargo).
Eriksberg sett fra Klippan
Den siste biten fra Eriksberg til Klippan har lite å by på for turister, men resten av turen kan anbefales. Ta gjerne en stopp i Eriksberg og besøk et av flere spisesteder og cafèer. En enkeltbillett koster 35 svenske kroner, som er omtrent det samme som norske kroner om dagen. Enkeltbilletten varer 90 minutter. Et dagskort koster det samme som 3 enkeltbilletter så hvis du tror du skal bruke kollektivtransport i mer enn 4 og en halv time er det verdt kostnaden. Billetter fås kjøpt på kiosker som Pressbyrån eller via Appen Västtrafik ToGo.
Mer om: Norden - Les også
Ble litt skuffet over Kristianstad
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER