EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 

En togtur mellom høye fjell og isbreer

Lagt inn 19.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog - reiser og stasjoner

Togturen som kalles Glacier Express er blant de mest spektakulære i verden. Her får du vite hvordan du kan få den samme opplevelsen uten å betale ekstra. OBS: Dette innlegget inneholder mange bilder og videoer!



Det var en solrik dag i slutten av mars at jeg endelig fikk muligheten til å ta togturen som gjerne kalles Glacier Express. Selve Glacier Express er et spesiellt turistorientert tog som går mellom St.Moritz og Zermatt i Sveits og er ikke noe ekspresstog i det hele tatt, hele turen tar nesten 8 timer. Du kan ta turen i de spesialbygde vognene med ekstra servicenivå men det er relativt kostbart. Heldigvis er det mulig å kjøre tog på nøyaktig den samme strekningen uten å betale noe ekstra hvis du allerede har f.eks Interrail-billett.



Mens selve Glacier Express går bare en gang om dagen om vinteren og noen flere avganger om sommeren, så går det lokaltog på hele strekningen hver time hele dagen året rundt. Ulempen er at du må bytte tog, men til gjengjeld får du strukket litt på beina. Det er to forskjellige selskaper som trafikkerer strekningen, de har hver sin del av banen. Min tur begynte med Rhätische Bahn i Chur og mitt lokaltog til Disentis/Muster hadde avgang bare en halv time etter Glacier Express til Zermatt, som sto og ventet da jeg kom til Chur stasjon.



Mens vognene på Glacier Express var tilsynelatende helt fulle av folk var det nesten ingen ombord på lokaltoget jeg satt på. Dette er et lokaltog med mange stopp så folk kom på og gikk av underveis. Bortsett fra en kort strekning var det svært god plass ombord på alle de togene jeg tok for å fullføre turen til Brig. Togsettene er behagelige og det er god utsikt fra alle plasser, vinduene er faktisk delvis senkbare slik at det er lett å ta bilder av landskapet. Det ble etterhvert mange bilder og det var vanskelig å velge ut noen få til dette innlegget!



Den første delen av reisen gikk langs Rhinen. Det er faktisk her i Alpene at elva starter selv om den er ganske liten på dette punktet. Toget går sakte men bestemt oppover og selv om våren tydelig har kommet i dalbunnen blir det stadig mer snø etter hvert som vi kommer opp i fjellene. Men, før vi kommer opp i snøhøyde er det mange pene landsbyer å passere. Alle har de togstasjoner og mange er bygd i tradisjonell lokal stil. På denne delen av reisen er det fortsatt en god del bebyggelse og om sommeren er det sikkert mye dyr som beiter i de bratte fjellsidene.



Man legger fort merke til hvilken tid på året det er, fordi man se snø og vinter på den ene siden mens det begynner å bli grønt på den andre siden av dalen der sola får litt mer tak. Etterhvert kommer man såpass opp i høydemeter at det er snølandskapet som dominerer, men det er fortsatt en god del bebyggelse og nesten absurd hvor mange små landsbyer som ligger som perler på en spor her oppe. Den første delen av turen avsluttes på Disentis/Muster. Rhätische Bahns linjer går nemlig bare hit og for å komme videre må man bytte til et tog fra Matterhorn Gotthard Bahn.



Ikke at det medfører noe som helst problem, for toget vi skal bytte til står klart i sporet ved siden av og har avgangstid bare få minutter etterpå. Dette toget går til Andermatt gjennom den mest spektakulære delen av reisen. Nå går det virkelig oppover og oppover og etterhvert forsvinner landsbyene og det er bare snø og fjell så langt øyet kan se. Men, tro ikke at det er livløst, her ligger skiheisene og turisthyttene spredt utover og på hver stasjon står det folk som vil være med toget.



Det er vanskelig å beskrive landskapet med ord, men her kjører man altså gjennom Alpene og til tider er snøhaugene høyere enn toget. Vi var utrolig heldige med været på denne turen og det var rett og slett solskinn fra en skyfri himmel. Toget går ofte oppe i en fjellside slik at det er fabelaktig utsikt ut mot den andre siden, men deler av turen går også over høyfjellsplatåer. Det må være en formidabel jobb å holde dette åpent om vinteren, for snø kommer det mye av i Alpene.



Så skjer det plutselig noe rart. Så langt har det vært ganske stille med kun en håndfull mennesker i hver vogn. Men når vi ankommer stasjonen som heter Oberalm Pass så står det noe sånt som 150 mennesker på perrongen og vil være med akkurat dette toget. Det er nå man skjønner hvorfor det er 6 vogner på toget for plutselig er toget nesten fullt. Det er åpenbart en gruppe med eldre som inntar så og si alle sitteplasser i min vogn, men jeg ser også mange som kommer i fullt skiutstyr og tydeligvis har vært ute på skitur.



Så er dette da også den høyeste stasjonen og delen av denne banen. Oberalm Pass ligger på 2048 meter over havet og toget går her altså høyere enn Gaustatoppen er høy. Her bor det ingen, men det er altså fullt av reisende som ikke har noen annen måte å komme seg inn og ut av området enn med tog. Den før nevnte gruppen forsvant i Andermatt, der de sikkert tok toget til Gøschenen, en stasjon som ligger på den tidligere hovedlinja mellom Zürich og Milano. Den banen er så bratt at toget må ha hjelpeskinner for å komme opp og ned.



Andermatt er forøvrig det eneste stedet av noe størrelse på hele turen mellom Chur og Brig. Toget må gå gjennom flere S-svinger for å komme ned fra fjellet og til Andermatt, men det betyr nok en gang en fabelaktig utsikt. Ovenfra synes Andermatt som et fint sted, fullstendig omgitt av snø. Jeg skiftet bare tog der denne gangen, men kanskje jeg kommer tilbake for å se mer av tettstedet en annen gang.



Er det ingen tunneler her, lurer du kanskje på? Jo, da det er mange tunneler og særlig etter Oberalp Pass må toget gjennom flere tunneler ettersom det ellers ville blitt veldig vanskelig å holde linjene åpne om vinteren. Den lengste tunnelen kommer etter Andermatt og er ganske ny. Den erstattet en tidligere strekning som gikk enda høyere enn Oberalp Pass, men der ble det umulig å kjøre tog om vinteren. Det går fortsatt turisttog på denne strekningen om sommeren.



I Andermatt er det på tide å bytte tog igjen, og denne gangen er det faktisk hele 20 minutter til neste tog. Det er nesten uhørt i Sveits med så lang tid mellom avgangene, men på en tur som tar mange timer til sammen er det bare en fornøyelse å få beveget kroppen litt igjen. Det skal sies at hverken stasjonen eller området rett ved togstasjonen er blant de peneste jeg har sett, så jeg kjøpte meg litt mat og drikke og gikk på det neste toget i god tid før avgang.



Det er kanskje det eneste negative jeg har å si om denne måten å ta Glacier Express-ruten på. Det er ingen servering ombord på toget, hverken fra trillevogn eller cafè så husk på å ta med deg ditt eget. Turen fra Chur til Brig tar fem timer med tre lokaltog så det er ikke til å komme vekk fra at man blir litt sulten og kaffetørst underveis. Men, togene er komfortable. Det er også nesten alltid et bord å sette fra seg kaffekoppen på, noen ganger er det et kart som viser strekningen du kjører på, nyttig ekstraservice!



På den siste delen av reisen går det nedover igjen, men landskapet er ganske annerledes enn på den andre siden av Alpene. Det er litt mindre bebyggelse og det er kanskje ikke like spektakulært. Men, det er også fare for at man blir litt kresen etter å ha sittet og sett på fantastiske landskap i timesvis. Det er mye flott natur også på denne delen og toget klynger seg ofte til fjellsidene og det er ingen tvil om at dette er imponerende ingeniørkunst. Så skjer det noe rart!



Tro det eller ei, så langt har toget vært helt i rute. Men, på den aller siste holdeplassen før Brig blir vi stående! Stedet heter morsomt nok Bitsch, men jeg er nok den eneste ombord som ser ironien i det. Vi må vente på et forsinket tog som kommer andre veien. Det er ( selvsagt ) bare enkeltspor og vi blir faktisk stående i 10 minutter. Det er en av de få opplevelsene jeg har hatt i Sveits der toget er forsinket, ikke at 10 minutter noe stort problem. Jeg tok flere videoer underveis. De kommer her! Jeg har dessverre ikke redigeringsutstyr for øyeblikket så det er fire korte videoer, men de gir er et inntrykk av turen.






Når det gjelder kostnader så er det ikke billig å ta toget i Sveits. En vanlig billett mellom Chur og Brig via Andermatt koster 81 Franc, altså rundt 700 norske kroner. Dette er prisen for vanlig lokaltog med to bytter. Vil du ta Glacier Express koster det ekstra, 23 Franc og vinteren til 43 Franc om sommeren. Det blir altså over 1000 norske kroner en vei! Du kan bestille billett på SBB.CH men det er to ting du må passe på. For det første er prisen du får opp prisen for de som har 50 % rabatt. Nesten alle har kundekort på toget i Sveits så derfor kommer dette opp først. Prisen du må betale er altså dobbelt så stor. Det andre du må passe på er at det på denne reisen går raskere å ta toget via Zürich med vanlige intercity-tog, så du får opp mange slike alternativer. Glacier Express må du reservere plass på men på vanlige lokaltog er det ingen setereservasjon og du kan kjøpe billett på stasjonen for du går ombord. Har du interrail i Sveits som gjelder Sveits er turen gratis

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl - Se også: På Interrail i Sveits - Også publisert på: Reisemedtog.no - En togtur mellom høye fjell og isbreer.

Liker du bloggen? Følg med på: FACEBOOK eller Twitter



BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
Booking.com

DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


Villach, et helt greit stopp på veien

Lagt inn 16.11.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Østerrike

Jeg skal ikke påstå at Villach er en kjempespennende by, men dette er et knutepunkt for togtrafikken og må du bytte tog her, så er det helt greit sted å stoppe for en dag eller to.

LES HELE INNLEGGET


Wien U-bahn, tunnelbane over bakken

Lagt inn 08.11.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Metro

Metroen i Wien, eller U-bahn som det heter, går ikke bare under bakken. En stor del av U6 går faktisk over bakken og gir fin utsikt i tillegg til at linja har imponerende stasjoner. VIDEO



LES HELE INNLEGGET


Margareten, En litt hip og litt gammeldags bydel i Wien

Lagt inn 31.10.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Østerrike

Margareten er en spennende bydel i Wien, som byr på både hippe studentbarer og en solid dose sosialtisk arktiektur. En litt spesiell smeltedigel i Østerrikes hovedstad.

LES HELE INNLEGGET


Cirencester, den største byen i Cotswolds

Lagt inn 26.10.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Storbritannia

Cirencester er en slags hovedstad for Cotswolds, et av Englands mest populære turistmål. Dette er et område med pittoreske landsbyer og Cirencester er kanskje ikke den mest idylliske, men fortjener en time eller to om man er i området.

LES HELE INNLEGGET


Clifton, den peneste delen av Bristol

Lagt inn 21.10.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Storbritannia

Bristol er en industriby der sentrum neppe kommer på listen av de peneste byene du har sett. Men, bydelen Clifton har en helt annen karakter og kan beskrives som elegant og ekstraordinær.

LES HELE INNLEGGET





VIL DU STØTTE BLOGGEN?

Jeg har fått flere forespørsler fra folk som vil støtte bloggen, derfor har jeg opprettet en VIPPS-konto. Bruk nummeret nedenfor og Vipps i vei. Det er helt frivillig, men takk skal du ha! Kontoen går til mitt firma Kyrre Dahl Radionytt

FØLG BLOGGEN MED:


Follow on Bloglovin



Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

ANNONSEINFO

SØK I BLOGGEN:



REISEMÅL:

  • FORSIDEN

  • Baltikum
  • Berlin
  • Benelux
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål
  • VIL DU STØTTE BLOGGEN?

    Jeg har fått flere forespørsler fra folk som vil støtte bloggen, derfor har jeg opprettet en VIPPS-konto. Bruk nummeret nedenfor og Vipps i vei. Det er helt frivillig, men takk skal du ha! Kontoen går til mitt firma Kyrre Dahl Radionytt


    KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • Oktober 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • Juli 2019
  • Juni 2019
  • Mai 2019
  • April 2019
  • Mars 2019
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012/2011/2010


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    VIL DU STØTTE BLOGGEN?

    Jeg har fått flere forespørsler fra folk som vil støtte bloggen, derfor har jeg opprettet en VIPPS-konto. Bruk nummeret nedenfor og Vipps i vei. Det er helt frivillig, men takk skal du ha! Kontoen går til mitt firma Kyrre Dahl Radionytt


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia

    Delft, kanskje den peneste byen i Nederland

    Frome, en småby med mange overraskelser

    Kristiansund, med fisk og vann i fokus

    Zielona Gora, en trivelig polsk opplevelse

    Memmingen, en av Tysklands fineste byer

    Ljubljana, en slovensk perle

    Charleroi, verdens styggeste by, eller kanskje ikke?

    Antwerpen: Europas flotteste jernbanestasjon

    På julemarked i Bath

    Grudziadz, en by med stort potensiale

    Gaustabanen, et mesterverk av en bane

    Znojmo, en tsjekkisk fornøyelse

    Katowice, den nye trendy byen i Polen

    Ilfracombe, en typisk seaside town

    
    PERSONVERN:
    Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin

    SLOVENIA
    Vakker natur og gamle byer



    Her er alle innlegg fra Slovenia
    LES MER


    BENELUX
    Fra det urbane og moderne til historiske perler



    Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
    LES MER


    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER


    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER

    BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
    Booking.com

    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    Malta
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    Italia
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    Berlin
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER