Dette er en togtur som tar deg gjennom Alpene, den flotte Sava-delen, Ljubljana og helt inn i Kroatias hovedstad. En togtur som virkelig kan anbefales, også om høsten.
Slovensk EC-tog på Villach stasjon
Høsten er kanskje den beste tiden på året å foreta denne reisen, men våren er nok like flott. Reisen begynte denne gangen på den lille, men elegante stasjonen i Villach, helt sør i Østerrike. Dette er den nest største byen i Kärnten så uansett hvilken vei du velger ut blir det flott utsikt fra togvinduet. Turen gikk fort sørover omtrent til grensen til Italia, men dette toget svinger av østover i retning Slovenia og går etter hvert inn i en tunnel som tar deg gjennom Karavankene, som er i den østlige forlengelsen av de karniske Alper.
VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen
1. klasse kupè
Like før landegrensen kjører toget inn i Karavankene-tunnelen, som er Østerrikes fjerde lengste og Slovenias lengste jernbanetunnel. Når toget kommer ut på den andre siden så er man i Slovenia og ikke lenge etter er det første stopp i Jesenice. Selv om landskapet er pent på begge sider av fjellet er det betydelig forskjell når man ser på byene. I Østerrike er det stort sett pent og ryddig, i Slovenia er det mer forfall og mye mer kaos. En ting man fort legger merke til er at i Slovenia har folk ingen hemninger med å gå rett over jernbanesporene, det er utenkelig i Østerrike.
Utsikt fra vinduet mens toget kjører i Østerrike
Det varer ikke lenge før elven Sava kommer til syne. Den er ganske liten her, men dette er en av de viktigste elvene på Balkan-halvøya der den flyter gjennom Ljubljana, Zagreb og Beograd. Toglinja følger elvedalen så og si hele veien til Zagreb, og ofte går toget tett innpå elven, som selvsagt blir større og større. I den øvre delen er Sava en koselig elv omgitt av pen natur, men etterhvert forsvinner fjellene og det blir mer flatt jordbruksland. Det er ingen store byer før Ljubljana, men du ser ofte et slott oppe på en åskam og du får godt inntrykk av jordbrukslivet i Slovenia.
VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen
Kranj stasjon, Slovenia
Etter drøyt halvannen time etter Villach og etter rundt en time i Slovenia ankommer toget den meget elegante hovedstaden Ljubljana. Det skal sies at byen er mye penere enn man får inntrykk av langs jernbanelinja. Stasjonen i Ljubljana er litt merkelig for det er flere hundre meter å gå fra stasjonsbygningen til undergangen som tar deg til sporene. Her ser man også mange slitne tog fulle av grafitti som fortsatt er i trafikk, men du ser også nyere togsett. Selv har vi et halvgammelt tog med kupè-inndeling, som jeg antar er fra 80 eller 90-tallet. Det er seks seter i hver kupè, både på første og på andre klasse.
Mellom Ljubljana og Zidani Most
Toget fortsetter omtrent rett østover og dette er faktisk den mest spektakulære delen av togturen. Det sier ikke litt, for begynnelsen er også meget bra. Men fram til Zidani Most slynger Sava seg voldsomt og dalen blir etterhvert trangere og trangere. Til tider føles det som om det knapt nok er plass til mer enn tog og elver, men du kan se flere hus og kirker oppe i ås-siden på den andre siden. Det eneste kjipe er at det er så mye trær at det er vanskelig å ta ordentlig bilde av dette, så det bør du se med egne øyne. Det er mange som står og stirrer ut av vinduet på denne delen av turen.
VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen
Mellom Zidani Most og Dobova
Etter Zidani Most, som er et viktig jernbaneknutepunkt, fortsetter vi sørøstover og her brer dalen seg litt mer utover og Sava blir merkbart større. Fram mot grensen ligger det flere små og mellomstore byer, men dette toget stopper bare ved noen få stasjoner. På den annen side er det mindre vegetasjon i veien, så utsikten er utmerket.
Mellom Zidani Most og Dobova
Når vi ankommer Dobova, mer eller mindre i rute, er det full stopp i 20 minutter. Årsaken er enkel. Det er passkontroll både ut av Schengen (Slovenia) og inn i Kroatia. Det er to grupper av pass-kontrollører som kommer rett etter hverandre, så selve pass-sjekken går relativt raskt. Men, i tillegg til pass-kontroll må vi også bytte lokomotiv, så det tar sin tid.
Passkontrollører på grensen mellom Slovenia og Kroatia
Det er bare noen få hundre meter til grensen og toget ruller lett inn i Kroatia etter et minutt eller to. Det er ikke langt til Zagreb, og det føles som forstedene begynner rett etter grensepassering. Toget går relativt sakte gjennom forstedene og inn i sentrum, der vi ankommer hovedstasjonen Glavni Kolodvor. Det er en flott bygning som er litt forfallen og den krever et eget blogginnlegg. Toget fortsetter forøvrig til Vinkovci, helt øst i Kroatia.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
Lagt inn 27.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Det var faktisk en tilfeldighet at jeg kom over Valtice, men du verden for en liten perle av en småby. Byen har verdensarvstatus, men er likevel relativt ukjent som turistdestinasjon.
Lagt inn 20.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Ungarn
Kanskje det var et resultat av for store forventninger, for jeg har alltid hørt at Sopron skulle være en kjempefin by. Og, Sopron er definitivt en fin by, men likevel følte jeg meg litt skuffet.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin