Granada er en av mange spanske byer som satser på trikk eller metro. Noen steder har det endt i skandale, i Granada ble trikkeprosjektet utsatt med bare fem år, noe som må sies å være raskt etter spansk målestokk.
Trikken i Granada
Jeg har vært mye i Spania og er imponert over ambisjonene i mange byer når det gjelder å utvikle kollektivtransporten. Granada har foreløpig bare en trikkelinje, men den dekker viktige deler av byen og er lagt under bakken gjennom sentrum. Den er også svært populær, det fikk jeg i hvert fall inntrykk av under min prøvetur.
Granada
Før finanskrisen hadde omtrent hver eneste spanske by store planer om et metro-system eller en trikk. I noen få byer, som Sevilla ble man ferdig med den første linja før krisen satte inn. Andre steder ble man ferdig og det ble kjørt trikk i kort tid, som Velez-Malaga. Det er en by som har trikke-skinner, men det er mange år siden det gikk trikk der.
Sjåførens utsikt
Det kanskje mest ekstreme eksempelet jeg har opplevd selv i Spania er i Jaen, der trikkeskinnene ble lagt ferdig og trikkene kjøpt inn, men da fant byen ut at de ikke hadde råd til å drifte trikkesystemet så det har aldri gått en eneste trikk i rute i Jaen. Grunnen til at jeg nevner den er at det er en by som ikke ligger så langt unna Granada.
Trikken
Trikken i Granada kunne også blitt en hvit elefant. Prosjektet ble satt i gang i 2007, men som mange husker var det bare et år før Spania ble hardt rammet av finanskrisen og til slutt stoppet all utbygging opp i Granada. De var godt på vei, etter planen skulle trikkesystemet innvies i 2012 og i 2011 var man faktisk 73 % ferdig. Men, er det ikke mer penger så er det ikke mer penger.
Trikken
Heldigvis fikk man lån fra EUs investeringsbank og åpningsdatoen ble satt til 2014. Men, slik gikk det ikke. Nye problemer med finansieringen gjorde at trikken først kunne brukes i 2017. Men, siden det har det gått trikker i gatene i Granada. Den ene trikkelinja er 16 kilometer lang og går dermed et stykke ut på begge sider av sentrum.
Holdeplassen ved togstasjonen
Det er 26 stasjoner, der tre er undergrunns-stasjoner siden trikken går under bakken i sentrum. Da er det jo et stort spørsmål om man skal kalle det trikk eller tbane, dette er altså en blanding. Utenfor sentrum går trikken i sin egen trasè, ofte i midten av en aveny. I noen tilfeller er det bare en kjøreretning for bilene, mens trikken kan gå begge veier.
Trikken
Jeg gikk på trikken på holdeplassen rett utenfor døra på togstasjonen. Derfra er det bare noen få holdeplasser til sentrum, den andre veien passerer trikken blant annet bussterminalen før den går ut i forstedene. Det var mye folk ombord på alle trikkene jeg tok. Det var tydelig at denne trikkelinja er blitt veldig populær hos lokalbefolkningen, som på denne av året dominerer.
Trikken i Granada
Det er allerede snakk om å bygge en trikkelinje nummer to, men når den kommer er aldri godt å si i Spania. Prisen er behagelig sett med norske øyne. En enkeltreise koster 1,35 euro uansett hvor langt du reiser. Du kan kjøpe et månedskort eller et reisekort som gir deg seks reiser for 5 euro. Trikken går opptil åtte ganger i timen på dagtid, ned mot hver halvtime tidlig på søndager.
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER