København var seint ute men har kommet seg kraftig når det gjelder tbane, eller metro som det heter her. Nylig var jeg inn den danske hovedstaden og fikk testet den relativt nye linja M3 som går i ring gjennom byen.
Reisende på Metroen i København
Oslo har hatt undergrunnsbane i svært mange år som etter hvert har blitt godt utbygd og en effektiv måte å komme seg til, fra og gjennom byen på. København fikk først tbane i 2002 men er allerede nå oppe i fire linjer. Metroen som den heter på dansk er ganske annerledes enn tbanen i Oslo og det er spesielt en detalj som jeg synes er skikkelig artig.
På vei ned til plattformen på Østerport ( tror jeg )
Metroen i København er nemlig førerløs. Den er altså helt og holdent styrt av datamaskiner som sørger for at den kjører og stopper, åpner og lukker dører og alt annet som måtte være aktuelt. Det virker kanskje litt skremmende til å begynne med, men det at det ikke er noen fører gir en helt spesiell bonus for de som er interessert.
Informasjonstavle
Du kan nemlig sette deg helt foran og få en fantastisk utsikt foran vogna, akkurat som en tbanefører ville hatt. Det er det samme bakerst i toget, men det er ikke like moro å se det baklengs. Det å sitte foran mens togene fyker gjennom tunnelene er faktisk morsommere enn det høres ut som. Man får et godt inntrykk av hvordan systemet fungerer også.
En annen stasjon på metroen ( Enghave Plads tror jeg )
I Oslo er tbanen en blanding av svært gamle strekinger over bakken, som en gang i tiden var trikk og nyere tunneler, særlig gjennom sentrum. Men, metroen i København er bygd helt fra grunnen av i moderne tid. Det gjør at hele systemet er lagt opp til automatisk drift, som strengt tatt er vanskelig å gjennomføre i Oslo.
Utsikt fra setet helt foran på metrotoget
Man har også konsekvent satset på plattformdører. Dette er en ekstra dør på plattform i tillegg til dørene på selve toget. Datamaskinen passer på at toget stopper slik at disse passer perfekt til hverandre. Alle stasjonene er mer eller mindre identiske på plattform-plan, i hvert fall de stasjonene som ligger under bakken, som nå er de fleste.
Utsikt fra setet helt foran på metroen
M1 og M2 åpnet i 2002 og M2 ble forlenget til flyplassen Kastrup i 2007. Disse to gikk forsåvidt gjennom sentrum men det var dårlig forbindelse til byens andre skinnesystem, Sbanen og det var ikke mulig å ta metro til og fra byens viktigste jernbanestasjon, København H. Dette er nå rettet opp med en ny ringlinje, som har fått navnet M3.
Metrotog på Enghave Plads
Det var M3 som var linja jeg ville prøve denne gangen. Den går 100 % under bakken og som navnet tilsier i ring blant annet gjennom Østerport og København H. Den passerer også Fredriksberg og Kongens Nytorv der det er mulig å bytte til M1 og M2. Det går tog i begge retninger i sirkelen som tar i underkant av 30 minutter i seg selv.
En typisk metrostasjon i København
Det er naturlig nok ikke så mye å si om strekningen siden det bare er tunnel, men jeg gikk av på et par stasjoner og kan fortelle at de har litt forskjellig utseende, med diverse farger og andre detaljer. Fra København H går også den nye M4 via Ringen til Østerport der den tar av østover til Nordhavn og Orientkaj. En forlengelse av denne er klar i 2024.
Mer om: Norden - Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER