Endelig var det utenlandstur igjen. På min aller første internasjonale reise siden pandemien startet gikk turen til Danmark, med ferje fra Kristiansand til Hirtshals, med Fjord Lines nye katamaran.
Fjord Line Fstr ved kai i Kristiansand
Jeg hadde hørt om den og ville gjerne utforske den en dag, men strengt tatt så valgte jeg ikke Fjord Line Fstr ( faster ) fordi det var en helt ny ferje. Det var vel så mye tidspunktet for ankomst Danmark (bedre enn Color Line) og i tillegg hadde Color Line på den tiden munnbindpåbud ombord, mens Fjord Line ikke hadde det. Dette var i slutten av september. Denne katamaranen går ikke om vinteren, siste seiling er i november i år.
Inne på Fstr
Det var ikke akkurat folksomt ombord, som du sikkert ser av bildene i dette blogginnlegget. Jeg kunne kanskje telle alle som sto og ventet for å komme ombord som fotpassasjerer med en hånd. De som hadde med seg bil ombord var også såpass få at vi kom avgårde flere minutter FØR tiden. Jeg måtte vise koronasertifikatet ved innsjekking i Kristiansand, i Danmark var det ikke sjekk av noe.
Starbucks på Fjord Line Fstr
Katamaranen Fstr fremstår som helt ny og det er ikke så rart, denne ferja ble satt inn i trafikk i sommer og overfarten tar bare 2 timer og 15 minutter mellom Kristiansand og Hirtshals. Fstr er en moderne båt på alle mulige måter, det er lite som skriker tradisjonell danskebåt på denne turen. Det er da også meningen at folk i all hovedsak sitter under turen, men du står fritt til å bevege deg omkring hvis du vil.
Nesten som en vanlig Starbucks
Joda, det er taxfree butikk ombord men Fstr er kjemisk fri for spilleautomater og barer. Det er derimot flere cafèer og en av dem er faktisk en Starbucks kaffebar, med mye av det samme innholdet du forventer å få på en Starbucks på land. I den andre kafèen er det mer vanlig middags-servering, men kaffe og noe å spise får du i begge, så det er ingen stor forskjell.
Taxfree-butikken
Jeg var litt bekymret for været fordi det var meldt at det skulle bli en del vind, særlig på tidspunktet vi skulle ankomme Danmark. Og, i sin velkomst-tale kom kapteinen inn på været og ventet flere meter høye bølger. Jeg har vært på Katamaran i sterk vind en gang før og det gikk hardt for seg, men jeg må si at denne gangen knapt nok merket jeg bølgene, såpass bra ligger altså Fstr i vannet.
Utsikt fra ferja i det vi forlater Norge
På Kristiansand-siden er det enkelt å komme til Fjord Line for her deler de terminal med Color Line, rett ved jernbanestasjonen og et steinkast unna bussterminalen som begge ligger et kvartal fra gågata Markens. Det er innsjekking og billettsalg i første etasje og så går du opp i ventehallen inntil du slippes ombord via den mange hundre meter lange landgangen. Da er det verre på den andre siden, hvor ferja anløper en brygge som ligger langt unna alt, også terminalen. Det betyr at det er obligatorisk buss fra ferjekaia til terminalen for fotpassasjerer.
God utsikt fra sitteplassene også
Ikke bare tar det ekstra tid, men terminalen ligger enda lenger unna byen enn det kaia gjør så du må gå et godt stykke for å komme til sentrum av Hirtshals. Bussen fortsetter til togstasjoen men først må den kjøre nye passasjerer tilbake til kaia før den setter kursen mot byen. Selv om båten ankom 17.15 til kaia rakk jeg ikke 17.50-toget til Hjørring på grunn av alle disse krumspringene. Dette trekker opplevelsen som fotpassasjerer ned en god del.
Fjord Lines terminal i Hirtshals
På vei tilbake var det verre. Det skal gå en buss fra togstasjonen til alle avganger, men 10 minutter etter at den skulle gått fra stasjonen så jeg ingen annen mulighet enn å kaste meg i en taxi som heldigvis sto der og var ledig. Dette må Fjord Line få et bedre system på! Prisen er det ikke noe å si på, 170 kroner en vei er fast lavpris med restriksjoner, men full pris er bare 270 kroner. På vei tilbake slapp jeg både å vise koronasertifikat og pass, det var kun en politimann som spurte hvor jeg kom fra.
Mer om: Norden - Les også
Gratis cruise langs Helgelandskysten
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER