Jeg hadde litt uflaks med været under mitt første møte med Raumabanen, som også ble mitt første møte med SJ Nord. Men, i stedet for å ødelegge, ga været en magisk ramme rundt togturen som er rimelig spektakulær selv i regnvær.
Tog til Dombås på Åndalsnes stasjon
Den kjedeligste delen av denne togturen er den nærmest obligatoriske bussturen fra Ålesund til Åndalsnes, evt. fra et annet sted i Møre og Romsdal. Raumabanen går nemlig ikke lenger enn Åndalsnes som er et relativt lite sted langt fra der folk faktisk bor i dette fylket. Med to timer er bussturen fra Ålesund lenger enn togturen mellom Åndalsnes og Dombås.
Åndalsnes stasjon
Det høljet ned når jeg forlot Ålesund og det regnet fortsatt da bussen ankom Åndalsnes stasjon. Det går busser som korresponderer med togene, men de er tilsynelatende de eneste som går hele veien så det er ikke helt enkelt å planlegge å se litt av Åndalsnes før toget går. Siden himmelen hadde åpnet seg og toget skulle gå om få minutter ble det ikke tid til noe annet enn en kjapp titt på stasjonen. Den var grei nok, men lite å skrive om.
Utsikt fra togvinduet
Togsettet var et lite dieselsett med bare to vogner. På denne ettermiddagsavgangen var det mer enn halvfullt og jeg var litt overrasket over at det var lov å stappe så mye folk inn i et tog. Denne togturen ble foretatt i juli da turismen var på topp, men det var fortsatt korona-restriksjoner. Ellers er togsettet greit nok, har sett flere av disse i utlandet og jeg tror det er samme type tog som går på Rørosbanen. Det kalles type 93 i Norge, jeg innbiller meg at det kalles Talent i Tyskland?
Utsikt fra togvinduet
Det er nå SJ som har tatt over trafikken på Raumabanen, sammen med de fleste jernbanestrekninger nord for Oslo. De kaller togoperasjonen for Nord. Greit nok, men jeg skjønner ikke helt behovet for å gi ting dobbelt navn. Go-Ahead gjør det samme på Sørlandsbanen med Sørtoget, men de fleste sier Go-Ahead og det blir sånn her også. Jeg kjører med SJ og ikke med Nord. Eller jeg tar Raumabanen rett og slett.
Utsikt fra togvinduet
Togturen starter med en kjedelig runde i Åndalsnes, som ikke har sin beste side ut mot jernbanelinja. Heldigvis tar det ikke lang tid før vi kommer inn i Romsdalen, der Raumabanen følger elva Rauma mesteparten av tiden. Dette er en frodig dal innhyllet av store fjelltopper, som under mitt besøk var begravd i skyer. Så jeg fikk ikke sett så mye til Trollveggen, som toget passerer ganske nær, men fjellveggene var likevel imponerende.
En stasjon på Raumabanen
Heldigvis sluttet det etterhvert å regne og jeg fikk sett litt mer av landskapet, selv om fjelltoppene fortsatt var innhyllet i skyer. Dermed fikk jeg med meg litt mer av det som skjedde i enden av Romsdalen der toget må gjøre en spektakulær manøver for å komme opp fjellsiden, ved hjelp av to vendepunkter, der den ene svingen går i en vendetunnel. Dette er dobbelslyng som gjør jernbanen 7.5 kilometer lengre der jernbanen i flere kilometer kjører i feil retning.
Utsikt fra togvinduet
Når vi kommer opp til Lesja og Lesjaskog er landskapet fortsatt hyggelig, men ikke like dramatisk og sånn fortsetter det helt til Dombås. Men, det er flere gamle stasjonsbygninger å beundre på strekningen så direkte kjedelig er det aldri. Dette er uansett et lokaltog som stopper på flere stasjoner, selv om flere holdeplasser nå er nedlagt. Hele turen tar i underkant av en og en halv time. Det er ikke så ille på en 114 kilometer i utfordrende terreng.
Pizza i Restaurantvogna mellom Dombås og Hamar
Dombås er heller ikke destinasjonen for de fleste reisende. Jeg fortsatte reisen med et korresponderende tog fra Trondheim mot Oslo. Også det kjøres nå av SJ selv om det er akkurat de samme vognene som før på samme tid. Men, menyen i restaurantvogna var ny, tror jeg, så jeg prøvde meg på en pizza som smakte like godt som det ser ut som. Da var solen kommet fram og resten av turen til Hamar gikk som forventet. Det er også en del å se på ut av vinduet på den strekningen, men det får bli et annet blogginnlegg.
Lagt inn 01.05.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
München er en særdeles trivelig storby i vårsol. Det fikk jeg erfare under mitt besøk i Haidhausen, en bydel som ligger øst for sentrum. Dette er et trendy nabolag der avslapping på cafè ser ut til å være prioritert.
Lagt inn 20.04.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Østerrike
Kjenner man ikke til historien så fremstår Braunau som er en fin liten småby i Østerrike, på grensen mot Tyskland. Men, byens største attraksjon er dessverre barndomshjemmet til en av verdenshistoriens mest forhatte menn.
Lagt inn 29.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Vil du tro meg hvis jeg sier at jeg har gått rundt i Krakow og vært den eneste turisten? Hva om jeg sier at Krakow ligger i Nord-Tyskland, ikke langt fra Rostock? Jeg har nemlig vært i Krakow am See, en liten og søt by i Mecklenburg Vorpommern. Det er faktisk et turiststed, men bare om sommeren.
Lagt inn 11.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Glückstadt er en liten by nord for Hamburg som har en klar dansk forbindelse. Byen het egentlig Lykkestad på dansk og skulle, som sin nordlige nabo Friedrichstadt, være et motpol til det mektige Hamburg. Glückstadt lyktes ikke helt med å bli storby, men gjorde det en tanke bedre enn Frederiksstad
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin