EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 
Tog i Slovenia: Kaotisk og i forfall, men billig og fin utsikt

Lagt inn 31.03.2018 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog - reiser og stasjoner

Det var nesten et sjokk å komme fra en førsteklasses togopplevelse i Østerrike og inn i Slovenia, der togsystemet er preget av forsinkelser, slitne togsett og et system som ingen forstår noe av. Og på toppen av det hele ble det buss for tog! På den annen side er det fin utsikt og billetten er rimelig.



Den aller første opplevelsen med slovenske tog fikk jeg allerede i Østerrike, for etter en en hyggelig tur fra Wien, måtte jeg bytte tog ved grensestasjonen Spielfeld-Strass, som er bare 15 minutter med tog nord for Maribor. Dette var et eldgammelt tog som åpenbart hadde sett bedre dager, men for mitt bruk gikk det greit, Ironisk nok kjørte vi avgårde noen minutter før tiden, ettersom det ikke var så mange som trengte å bytte tog denne dagen.



Noen dager senere skulle jeg videre fra Maribor til hovedstaden Ljubljana. Dette er de to største byene i Slovenia og togstrekningen mellom de to er i høyeste grad den viktigste i landet. Jeg så meg ut det slovenske pendolino-toget, som er den beste klassen det statlige slovenske jernbaneselskapet har. Men, her ble jeg skuffet, for det toget var innstilt på den første delen av turen. Det var først lokaltog til Pragersko så buss for tog derfra til Celje, der vi endelig kunne gå ombord i Pendolino-toget. Forøvrig er tidtabellen noe snodig og mangler fullstendig system. I motsetning til land som Tyskland og Østerrike der togene går hver time eller annenhver time til faste klokkeslett, går togene i Slovenia tilsynelatende i hytt og pine. Mellom Maribor og Ljubljana, for eksempel, er det tre tog ved 10-11-tiden og så går det ikke noen tog før rundt klokka 15. Ikke helt enkelt å forstå.



Når det gjelder Pendolino-toget, et krengetog, så er det forsåvidt et bra tog, eller rettere sagt, det var et bra tog en gang på 90-tallet. Nå begynte det faktisk å bli litt slitent, omtrent som de fleste andre slovenske tog. Og en annen ting, etterhvert skjønte jeg at Slovenia har kun et slikt tog! Alle andre tog er enten lokaltog eller gammeldagse tog med kupeèr. Noe som var merkelig var at det i togtabellen sto at det var obligatorisk plassreservering. Jeg fikk ingen slik reservasjon og jeg er temmelig sikker på at ingen andre hadde det heller. Det virket heller ikke som om man trengte ekstra billett for å sitte på første klasse. Jeg satt nemlig rett ved siden av og så flere ungdomsgrupper sette seg der inne uten at konduktøren reagerte.



Vi ble selvsagt litt forsinket på grunn av buss-kjøringen, men ikke verre enn at vi var framme 15 minutter etter planlagt togankomst. Når jeg senere skulle forlate Ljubljana, var det helt kaos og togene var opptil flere timer forsinket, se bildet litt lenger oppe i saken. Flere timer forsinket er ganske godt gjort i et lite land, der den lengste togturen du har mulighet til å ta er på under tre timer. De fleste er på en time eller mindre. På vei ut av Ljubljana var det faktisk et østerriksk togsett, det viste seg at det toget går hele veien fra Zagreb til Frankfurt i Tyskland, via Salzburg. Det er en laaang togtur.



Når det er sagt går det relativt mange tog i Slovenia, i hvert fall på hverdager. Det virket som om det blir satset hardt på å få folk til å pendle med tog inn og ut Ljubljana, så det går bra med tog til byer som ikke er så langt unna hovedstaden. Skal du til en landsby som ligger litt lenger unna, kan du derimot risikere at det bare er et par tog om dagen og kanskje ingen i det hele tatt i helgene. På pluss-siden snakket alle jeg møtte av ansatte på togene litt engelsk og var svært hyggelige, så hvis du spør bør du kunne få svar. Billetter kjøpes fortsatt i en billettluke eller av konduktøren på toget. Så aldri noen automater noe sted, men jeg tror du kan bestille på websiden til det slovenske togselskapet, i hvert fall hvis du skjønner slovensk.



Jeg så aldri noen form for servering på de togene jeg satt på i Slovenia. Nå er det kanskje heller ikke så viktig ettersom det sjelden er lange turer. På den annen side var det generellt god utsikt fra togvinduet. Slovenia er et land med mange fjell og dype daler og togene følger ofte elveleiene. Særlig strekningen mellom Celje og Zidani Most er pittoresk. Det er her de to landskapsbildene er hentet fra, det ene er faktisk brua Zidani Most. Dette er Slovenias viktigste byttepunkt, for her skifter mange tog på vei til eller fra øst i landet. Selve stedet er ikke mer enn en togstasjon og en klump med hus inne i en trang dal.



Det er mye fin natur også på vei vestover mot Østerrike og Tyskland, da næmer man seg de slovenske alper. Forøvrig er det verdt å notere seg at de fleste togstrekninger i Slovenia fortsetter til nabolandene, men det er ikke alltid togene gjør det. Det er tonnevis med eksempler der toget går til siste stasjon i Slovenia og så må du komme deg selv over til nabolandet for å komme videre. Til Østerrike går det stort sett greit, men til Italia er det helt håpløst. Toget til Trieste går faktisk ikke til Trieste. Det går såvidt inn i Italia og stopper i Villa Opicina, som er rett over grensen og rett nord for Trieste. Men, ned til byen er du avhengig av taxi eller kanskje hvis du er heldig har trikken begynt å gå igjen. Men, grunnen til at jeg nevner dette er at jeg plukket opp en melding om at det fra sommeren av igjen skal gå tog fra Ljubljana til Trieste, så sjekk det hvis du er interessert.



Så var det prisen da. Slovenske tog er vesentlig rimeligere enn norske, men jeg føler de er en tanke dyrere enn i land som Polen. Nå har jeg ikke tatt så mange turer at jeg kjenner hele systemet, men en billett på andre klasse fra Maribor til Ljubljana kostet 11 euro. Det er normalt en tur på to timer, så 100 norske kroner er ikke så ille, men dog litt dyrere enn jeg er vant til i Polen. En annen ting er at prisen går fort opp når du skal over en landegrense. Dette er helt normalt og kommer stort sett av at trafikken internt i landet er subsididert mens så fort toget skal over grensen må du betale det det koster. Det er også noe av grunnen til at det ofte går svært få tog over grensen, med unntak av der regionene klarer å samarbeide.

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl

Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig

Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin



BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
Booking.com

DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


Et helt annet Krakow

Lagt inn 29.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Vil du tro meg hvis jeg sier at jeg har gått rundt i Krakow og vært den eneste turisten? Hva om jeg sier at Krakow ligger i Nord-Tyskland, ikke langt fra Rostock? Jeg har nemlig vært i Krakow am See, en liten og søt by i Mecklenburg Vorpommern. Det er faktisk et turiststed, men bare om sommeren.

LES HELE INNLEGGET


Must-visit kaffebarer i Berlin i 2024

Lagt inn 24.03.2024 - Gjesteinnlegg - i kategorien: Annet

Disse byr ikke bare på en god kopp kaffe men kan også friste med en utmerket atmosfære der du kan nyte kaffen din.

LES HELE INNLEGGET


Glückstadt, danskenes Lykkestad

Lagt inn 11.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Glückstadt er en liten by nord for Hamburg som har en klar dansk forbindelse. Byen het egentlig Lykkestad på dansk og skulle, som sin nordlige nabo Friedrichstadt, være et motpol til det mektige Hamburg. Glückstadt lyktes ikke helt med å bli storby, men gjorde det en tanke bedre enn Frederiksstad

LES HELE INNLEGGET


Friedrichstadt, Nord-Tysklands peneste småby

Lagt inn 03.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Friedrichstadt, eller Frederiksstad som er det egentlige navnet, er en slags eventyrby i en del av Tyskland som har mange pene småbyer. Jeg tør likevel påstå at dette er den peneste av dem.

LES HELE INNLEGGET


Principe Pio, kjøpesenter med togstasjon

Lagt inn 24.02.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog og togturer

Principe Pio er en fascinerende gammel jernbanestasjon i Madrid. Den er fortsatt i høyeste grad i bruk for tog, men jeg vil nok si at det er like mye et kjøpesenter med togstasjon.

LES HELE INNLEGGET


Annonse


FØLG BLOGGEN MED:





Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

ANNONSEINFO

SØK I BLOGGEN:



REISEMÅL:

  • FORSIDEN

  • Baltikum
  • Berlin
  • Benelux
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål

  • KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • Januar 2024
  • Desember 2023
  • November 2023
  • Oktober 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • Juli 2023
  • Juni 2023
  • Mai 2023
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • Enda eldre


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Flåmsbanen, Norges mest spektakulære togtur

    San Marino, virkelig et høydepunkt

    Tvrda, den unike barokk-byen fra Habsburg-tiden

    Telc, en utrolig tsjekkisk småby

    Kosice, en uventet perle i Øst-Slovakia

    Reykjavik, ikke så kaldt og dyrt som fryktet

    Llangollen Railway, veterantog i Wales

    En togtur mellom høye fjell og isbreer

    Norske røtter og spesielle severdigheter i Cardiff

    Norwich, Den best bevarte middelalderbyen i England

    Heidelberg, hvorfor har jeg ikke vært her før?

    På jakt etter en ufo i Katowice

    Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia

    Delft, kanskje den peneste byen i Nederland

    Frome, en småby med mange overraskelser


    NYTTIGE LINKER:

    Veterantog i Norge, sommeren 2020
    
    PERSONVERN:
    Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin

    NORDEN
    Natur, fjorder og kortreiste destinasjoner



    Alle innlegg fra Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland
    LES MER


    SLOVENIA
    Vakker natur og gamle byer



    Her er alle innlegg fra Slovenia
    LES MER


    BENELUX
    Fra det urbane og moderne til historiske perler



    Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
    LES MER


    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER

    BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
    Booking.com

    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER


    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    MALTA
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    ITALIA
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    BERLIN
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER


    KROATIA
    Sol, vin, trøfler og oliven




    Her er alle innlegg fra Kroatia
    LES MER