EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 
Nye hurtigtog mellom Berlin og München

Lagt inn 17.03.2018 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog - reiser og stasjoner

Endelig er det åpnet ny hurtigtoglinje i Tyskland som dramatisk reduserer reisetiden mellom Berlin og München. Den siste delen mellom Erfurt og Nürnberg er nylig åpnet og dette måtte jo testes! VIDEO LENGER NED I SAKEN



Dette er egentlig en historie som starter i 1990, da Øst og Vest-Tyskland ble slått sammen. I etterkant har man brukt mye tid og penger på å ruste opp tognettene i det gamle øst, som var langt under standarden i vest. Dette har tatt sin tid og det er først nå at man har fått en ny forbindelse mellom sør og nord i Tyskland. Med åpningen av den nye høyhastighetslinja mellom Erfurt og Nürnberg går det mye fortere enn før. Togturen mellom Berlin og München tok før 5 og en halv til seks timer, enten via svingete linjer i øst eller en omvei via vest. Det raskeste toget bruker nå bare 4 timer på den samme strekningen.



Den første delen av den nye høyhastighetsdelen åpnet for et par siden, mellom Leipzig/Halle og Erfurt og halverte reisetiden mellom de nevnte byene. Men, det var først i desember i fjor at den siste delen ble satt i rutetrafikk. Den går gjennom skogen og fjellene i Thüringen og banen er derfor lagt i uendelig antall tunneler og viadukter. Det er nesten litt merkelig å legge en toglinje her, for det er tydeligvis lite folk som bor her.



Så har da også denne banen vært kontroversiell. En ting er miljøaspektet med å legge banen gjennom villmark, men det banen har fått mest kjeft for er kapasiteten. Slik det er nå er det bare mulig å kjøre et tog i timen i hver retning. Den nybygde delen har selvsagt kapasitet til langt flere tog, men mellom Bamberg og Nürnberg må hurtigtogene dele spor med både lokale og regionale tog. Det er planer om å utvide denne delen til fire spor, og jeg kunne se arbeider på strekningen.



Samtidig var det forutsatt at det skulle også gå en del godstog på den nye banen, men foreløpig er det ingen aktører som har meldt sin interesse. For godstrafikk er det heller ikke så viktig at det går fort. For passasjerene er det derimot en revolusjon i tid mellom Sør og Nord i Tyskland. På videoen under kan du se hvor fort det går. Det ser ut som bilene på Autobahn nærmest står stille når toget kjører i 300 kilometer i timen.



Jeg testet den nye forbindelsen denne uka. Toget gikk fra Berlin kl 13.37 og skulle være i Nürnberg 16.52. Toget var stappfullt og det var folk som sto hele veien. Nå var det delvis frivillig, ettersom det også var noen ledige seter innimellom. Men, det sier jo noe om populariteten til denne nye hurtigtogforbindelsen mellom Berlin og München. Jeg gikk av i Nürnberg, men toget skulle fortsette til München via Augsburg, som blir en solid omvei. Kanskje ikke så rart at halvparten av passasjerene gikk av i Nürnberg, noen byttet til et kjappere ICE-tog.



Det er nå oppgradert jernbane hele veien og det gikk relativt radig fra Berlin til Halle, med stopp i Bitterfeld. Det skal sies at det går ikke superfort her, ettersom ICE-togene deler strekning med andre tog. Etter Halle svingte vi inn på den nye høyhastighetsbanen fra Leipzig til Erfurt, som åpnet i 2015. I denne delen av Tyskland er det relativt flatt, men likevel er banen bygd med flere tunneler og viadukter. Sistnevnte gir av og til svært god utsikt over dalen nedenfor. Alle tog stopper i Erfurt Hauptbahnhof og det er etter denne stasjonen at den aller nyeste strekningen begynner.



Det er et imponerende byggverk dersom man tar i betraktning det kuperte terrenget på grensen mellom Thüringen og Bayern. Toget gikk gjennom noen lange tunneler før det suste ut i lange viadukter. Flatt var det omtrent aldri helt til vi nærmet oss Bamberg. Like før den nye delen av banen var ferdig, ble det imidlertid full stopp og vi ble stående i en halv time. Etter hva jeg forstod var det noe galt med den ene vogna i togsettet og togfører måtte ut og fikse på et eller annet. Vi kom etter hvert i gang igjen og hadde en kjapp stopp i Erlangen før toget ankom Nürnberg en halv time for sent.



Jeg var faktisk på vei fra Berlin til Wien, det var derfor jeg gikk av i Nürnberg. Billetten hele veien fra hovedstad til hovedstad kostet 69 euro kjøpt hos DB: www.bahn.de. Det var mye folk på begge tog så en plassreservering lønte seg for 4,50 euro. Man må ikke reservere plass på tyske ICE-tog, men med så mye folk som det var på mitt tog, så er det anbefalt mellom Berlin og Nürnberg.

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl

Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig

Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin



BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
Booking.com

DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


En togtur mellom høye fjell og isbreer

Lagt inn 19.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog - reiser og stasjoner

Togturen som kalles Glacier Express er blant de mest spektakulære i verden. Her får du vite hvordan du kan få den samme opplevelsen uten å betale ekstra. OBS: Dette innlegget inneholder mange bilder og videoer!

LES HELE INNLEGGET


Brig, en pittoresk alpeby i Sveits

Lagt inn 16.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Sveits

Brig er en liten by i Alpene, eller landsby som det gjerne kalles, omgitt av høye fjell. Byen er i seg selv full av gammel historie og er et trafikk-knutepunkt, altså er det mange gode grunner til at man stopper her.

LES HELE INNLEGGET


St.Gallen og Appenzell, to kjappe stopp i Sveits

Lagt inn 12.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Sveits

De fleste har vel fått med seg at jeg har vært på Interrail i Sveits. Mesteparten av dagen tilbringer jeg på toget, men av og til må man ha en pause og på dag 1 ble det en stopp i St.Gallen og Appenzell.

LES HELE INNLEGGET


På Interrail i Sveits, et favorittland

Lagt inn 08.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog - reiser og stasjoner

Jeg har nylig vært på Interrail i Sveits, et fantastisk land for oss som liker tog. Her går det tog overalt, de går ofte og er som oftest i rute. Utsikten og servicenivået er upåklagelig.

LES HELE INNLEGGET


Hannover, den mest undervurderte byen i Tyskland

Lagt inn 04.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Hannover er en by få nordmenn har noe forhold til og de som har hørt om byen anser den som kjedelig. Det var min erfaring før jeg ankom byen og jeg vil påstå at fordommene er feil. Dette er trolig Tyskland mest undervurderte storby.

LES HELE INNLEGGET






FØLG BLOGGEN MED:


Follow on Bloglovin



Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

ANNONSEINFO

SØK I BLOGGEN:


REISEMÅL:

  • FORSIDEN
  • Berlin
  • Benelux-landene
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Litauen
  • Malta
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål

  • KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • SHOPPING
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • April 2019
  • Mars 2019
  • Februar 2019
  • Januar 2019
  • Desember 2018
  • November 2018
  • Oktober 2018
  • September 2018
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012/2011/2010


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia

    Delft, kanskje den peneste byen i Nederland

    Frome, en småby med mange overraskelser

    Kristiansund, med fisk og vann i fokus

    Zielona Gora, en trivelig polsk opplevelse

    Memmingen, en av Tysklands fineste byer

    Ljubljana, en slovensk perle

    Charleroi, verdens styggeste by, eller kanskje ikke?

    Antwerpen: Europas flotteste jernbanestasjon

    På julemarked i Bath

    Grudziadz, en by med stort potensiale

    Gaustabanen, et mesterverk av en bane

    Znojmo, en tsjekkisk fornøyelse

    Katowice, den nye trendy byen i Polen

    Ilfracombe, en typisk seaside town

    
    PERSONVERN:
    Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin

    SLOVENIA
    Vakker natur og gamle byer



    Her er alle innlegg fra Slovenia
    LES MER


    BENELUX
    Fra det urbane og moderne til historiske perler



    Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
    LES MER


    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER


    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER

    BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
    Booking.com

    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    Malta
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    Italia
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    Berlin
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER