EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 
Lokaltog som konkurrerer i San Sebastian

Lagt inn 11.02.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Metro

Transport i Spania følger ikke nødvendigvis logikk. Det er ganske tydelig i Donostia - San Sebastian, der har man faktisk to uavhengige systemer av lokaltog som konkurrerer med hverandre.



Metro donostialdea er det nye navnet for det som før het Euskotren, og er et baskisk transportselskap som i første rekke kjører tog mellom Bilbao og San Sebastian, men også mellom San Sebastian og Irun. Det er på sistnevnte strekning det hele blir merkelig, for sporene går til tider side og side, men de har ingenting med Renfes Cercanias å gjøre, selv om de også kjører lokaltog til Irun.



Euskotren har langt flere stopp enn Renfe, men til gjengjeld går togene langt oftere, opp mot hvert kvarter mellom Irun og Donostia. To ganger i timen fortsetter disse togene helt til Hendaye i Frankrike, som ligger rett på den andre siden av grensen i forhold til grensebyen Irun. Der stopper Metro donostialdea på sin egen stasjon på jernbanetorget foran togstasjonen, men det er kun få meter å gå.



Det gjør at Hendaye er blant de få stasjoner i Frankrike som har hele tre sporvidder. Euskotren er nemlig smalsporet, 1000 mm, mens franske tog kjører på normal spor 1435 mm. Renfe har også et spor inn på stasjonen og spanske tog kjører med bredspor, 1668 mm. Disse sporviddene er ikke kompatible, så Renfe snur i Hendaye, mens SNCF snur i Irun. Irriterende nok er systemet lagt opp slik at de bare kan ta med seg passasjerer den ene veien og ikke tilbake. Skulle du få problemer med det kan du altså ta Metro Donosialdea, som går fram og tilbake mellom begge landene.



Men, det er her man begynner å se utfordringene, for Renfe og Euskotren stopper nemlig ikke på de samme stasjonene. Hovedstasjonene i San Sebastian ligger svært langt fra hverandre, mens de i Irun ligger på forskjellige steder som er i gangavstand. Selv om de to kjører side om side i flere kilometer mellom byene skiller de lag inne i byene, der Metro Donostialdea er mer sentrumsnært i Irun og dekker flere bydeler i Donostia. Hovedstasjonen heter Amara og ligger 1 kilometer sør for gamlebyen. På kartet kan den være oppført både som Amara og som Donostia - San Sebastian.



Noe som bare forsterker forvirringen, for hovedstasjonen til Renfe ligger på den andre siden av elva og heter også Donostia - San Sebastian, men disse ligger altså godt og vel en kilometer fra hverandre. Renfe kjører lokaltog Cercanias omtrent hver halvtime mellom San Sebastian og Irun og for å gjøre forvirringen komplett er det egen stasjon for Cercanias i Irun, riktignok ved siden av stasjonen for langdistansetog. Den relativt lille byen Irun har altså intet mindre enn tre hovedstasjoner, man kan jo bli sliten av mindre.



De to selskapene bruker hvert sitt billettsystem og fungerer helt adskilt, altså du kan ikke bruke en Cercanias billett på Metro Donostialdea og omvendt. Morsomt nok er Renfe billigere og bruker kortere tid, mens Euskotren altså har langt flere stopp i sentrale strøk, så det blir jo en smakssak. En annen forskjell mellom de to systemene er at Renfe kjører på venstre siden, mens Metro donostialdea kjører på høyre side. Sistnevnte bygger nå om og ut sine stasjoner og blir nok til slutt et riktig metrosystem. Men togene til Bilbao tar 2 og en halv time, det er lenge for en metrotur.



Grunnen til at jeg ble fascinert av dette var at hotellet mitt lå like ved det eneste stedet der disse to systemene møtes. Eller rettere sagt de gjør jo ikke det, jeg tenker på det eneste stedet der stasjonene ligger side om side. Mitt Hotell i Irun lå like ved både Cercanias-stasjonen Ventas og Metro-stasjonen Bentak. Disse ligger side om side, men er så fysisk adskilt at du må gå over sporene og så ut av den ene stasjonen, under en veitunnel, opp på denne veien som så går over alle sporene til begge systemer, før du må nok en gang over sporene til det andre systemet. På den annen side er den manøvren meningsløs ettersom du må kjøpe ny billett og det vil aldri lønne seg å bytte, slik systemet er nå.



Donostia - San Sebastian har relativt gode togforbindelser til Madrid og Barcelona. Det er en tur på 5-6 timer og det går flere daglige avganger. Det går også tog til Pamplona, Valladolid og Galicia med Renfe. Euskotren kjører tog til Bilbao med hyppige avganger, men det tar nesten tre timer. Det er som sagt kort vei til Frankrike, men du må bytte tog ved grensen på grunn av at sporvidden er forskjellig. Det er også flyplass i Irun, men Bilbao er den nærmeste med forbindelse til Norge.

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl

Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig

Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin


Booking.com

Hos Lånemegleren hjelper vi deg med å finne lånet med best betingelser.


DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


Hvordan bo gratis på hotell

Lagt inn 18.11.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Hoteller

>Jeg har nå nok bonuspoeng til å bo gratis på hotell en hel måned. Benytter du deg av mulighetene som ligger i kjedenes bonuskort kan du oppleve det samme. Her forteller jeg deg hvordan, og litt om ulempene.

LES HELE INNLEGGET



Togtur i Polen: Grudziadz - Gdansk, Nærkontakt med Polen

Lagt inn 12.11.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog, reiser og stasjoner

En togtur mellom Grudziadz og Gdansk er en svært polsk opplevelse både når det gjelder togdriften og landskapet man passerer. Her får man oppleve både natur og menneskeskapte attraksjoner og blir vitne til en veldig polsk måte å kjøre tog på.

LES HELE INNLEGGET



Gdansk, nesten ny flyplass med ny togforbindelse

Lagt inn 08.11.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Fly og flyplasser

Flyplassen i Gdansk er et godt eksempel på at øknonomien i Polen går så det suser. En nesten helt ny terminal med ny togforbindelse gjør Gdansk airport til en grei flyplass.

LES HELE INNLEGGET


Billige hoteller i Polen

Lagt inn 05.11.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Hoteller

Polen har blitt et av mine favorittland. Ikke bare er det mye å se og oppleve, men Polen er generellt veldig billig, blant annet når det gjelder overnatting. Her kan du få flotte hotell for under 300 kroner natta.

LES HELE INNLEGGET



Grudziadz, Polens styggeste togstasjon

Lagt inn 02.11.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog, reiser og stasjoner

Kan dette være Polens styggeste jernbanestasjon? Det er faktisk ment som et slags kompliment, for i Polen moderniseres togstasjonene i et durabelig tempo. I Grudziadz føles det som man har vært inne i en tidsmaskin og landet i den kalde krigen.

LES HELE INNLEGGET






FØLG BLOGGEN MED:


Follow on Bloglovin



Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

SØK I BLOGGEN:


REISEMÅL:

  • FORSIDEN
  • Berlin
  • Benelux-landene
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Litauen
  • Malta
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål

  • KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • SHOPPING
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • November 2017
  • Oktober 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • Juli 2017
  • Juni 2017
  • Mai 2017
  • April 2017
  • Mars 2017
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012/2011/2010


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Hvor gjør du av alle tingene når du reiser?

    Petite France, en perle i Strasbourg

    San Sebastian, en baskisk perle

    Salamanca, en spektakulær opplevelse

    En fantastisk gammel by i Polen

    En plass med unik atmosfære

    Interrail i Sveits, del 6: Albula og Berninabanen

    Interrail i Sveits, del 5: Chur - Arosa

    Interrail i Sveits, del 3: Zentralbahn

    Risotto som Fast Food?

    En fantastisk modellverden

    Romania fortsetter å imponere


    Sighisoara, en fengslende by

    Imponerende ruiner i Cartagena

    Kongelig natur og tyske hippier

    

    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER


    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER

    Booking.com

    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    Malta
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    Italia
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    Berlin
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER


    Kroatia
    Sol, vin, trøfler og oliven




    Her er alle innlegg fra Kroatia
    LES MER


    Anbefalte linker:

    ToppFinans
    Sammenlign norske forbrukslån
    hos www.toppfinans.com


    Melilla,
    en spansk by i Afrika




    Her er alle innlegg fra Melilla
    LES MER

    Norsk i Syden
    Du finner norske eiendomsmeglere i Syden?