EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 
Lokaltog som konkurrerer i San Sebastian

Lagt inn 11.02.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Metro

Transport i Spania følger ikke nødvendigvis logikk. Det er ganske tydelig i Donostia - San Sebastian, der har man faktisk to uavhengige systemer av lokaltog som konkurrerer med hverandre.



Metro donostialdea er det nye navnet for det som før het Euskotren, og er et baskisk transportselskap som i første rekke kjører tog mellom Bilbao og San Sebastian, men også mellom San Sebastian og Irun. Det er på sistnevnte strekning det hele blir merkelig, for sporene går til tider side og side, men de har ingenting med Renfes Cercanias å gjøre, selv om de også kjører lokaltog til Irun.



Euskotren har langt flere stopp enn Renfe, men til gjengjeld går togene langt oftere, opp mot hvert kvarter mellom Irun og Donostia. To ganger i timen fortsetter disse togene helt til Hendaye i Frankrike, som ligger rett på den andre siden av grensen i forhold til grensebyen Irun. Der stopper Metro donostialdea på sin egen stasjon på jernbanetorget foran togstasjonen, men det er kun få meter å gå.



Det gjør at Hendaye er blant de få stasjoner i Frankrike som har hele tre sporvidder. Euskotren er nemlig smalsporet, 1000 mm, mens franske tog kjører på normal spor 1435 mm. Renfe har også et spor inn på stasjonen og spanske tog kjører med bredspor, 1668 mm. Disse sporviddene er ikke kompatible, så Renfe snur i Hendaye, mens SNCF snur i Irun. Irriterende nok er systemet lagt opp slik at de bare kan ta med seg passasjerer den ene veien og ikke tilbake. Skulle du få problemer med det kan du altså ta Metro Donosialdea, som går fram og tilbake mellom begge landene.



Men, det er her man begynner å se utfordringene, for Renfe og Euskotren stopper nemlig ikke på de samme stasjonene. Hovedstasjonene i San Sebastian ligger svært langt fra hverandre, mens de i Irun ligger på forskjellige steder som er i gangavstand. Selv om de to kjører side om side i flere kilometer mellom byene skiller de lag inne i byene, der Metro Donostialdea er mer sentrumsnært i Irun og dekker flere bydeler i Donostia. Hovedstasjonen heter Amara og ligger 1 kilometer sør for gamlebyen. På kartet kan den være oppført både som Amara og som Donostia - San Sebastian.



Noe som bare forsterker forvirringen, for hovedstasjonen til Renfe ligger på den andre siden av elva og heter også Donostia - San Sebastian, men disse ligger altså godt og vel en kilometer fra hverandre. Renfe kjører lokaltog Cercanias omtrent hver halvtime mellom San Sebastian og Irun og for å gjøre forvirringen komplett er det egen stasjon for Cercanias i Irun, riktignok ved siden av stasjonen for langdistansetog. Den relativt lille byen Irun har altså intet mindre enn tre hovedstasjoner, man kan jo bli sliten av mindre.



De to selskapene bruker hvert sitt billettsystem og fungerer helt adskilt, altså du kan ikke bruke en Cercanias billett på Metro Donostialdea og omvendt. Morsomt nok er Renfe billigere og bruker kortere tid, mens Euskotren altså har langt flere stopp i sentrale strøk, så det blir jo en smakssak. En annen forskjell mellom de to systemene er at Renfe kjører på venstre siden, mens Metro donostialdea kjører på høyre side. Sistnevnte bygger nå om og ut sine stasjoner og blir nok til slutt et riktig metrosystem. Men togene til Bilbao tar 2 og en halv time, det er lenge for en metrotur.



Grunnen til at jeg ble fascinert av dette var at hotellet mitt lå like ved det eneste stedet der disse to systemene møtes. Eller rettere sagt de gjør jo ikke det, jeg tenker på det eneste stedet der stasjonene ligger side om side. Mitt Hotell i Irun lå like ved både Cercanias-stasjonen Ventas og Metro-stasjonen Bentak. Disse ligger side om side, men er så fysisk adskilt at du må gå over sporene og så ut av den ene stasjonen, under en veitunnel, opp på denne veien som så går over alle sporene til begge systemer, før du må nok en gang over sporene til det andre systemet. På den annen side er den manøvren meningsløs ettersom du må kjøpe ny billett og det vil aldri lønne seg å bytte, slik systemet er nå.



Donostia - San Sebastian har relativt gode togforbindelser til Madrid og Barcelona. Det er en tur på 5-6 timer og det går flere daglige avganger. Det går også tog til Pamplona, Valladolid og Galicia med Renfe. Euskotren kjører tog til Bilbao med hyppige avganger, men det tar nesten tre timer. Det er som sagt kort vei til Frankrike, men du må bytte tog ved grensen på grunn av at sporvidden er forskjellig. Det er også flyplass i Irun, men Bilbao er den nærmeste med forbindelse til Norge.

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl

Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig

Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin


BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
Booking.com

DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


Et helt annet Krakow

Lagt inn 29.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Vil du tro meg hvis jeg sier at jeg har gått rundt i Krakow og vært den eneste turisten? Hva om jeg sier at Krakow ligger i Nord-Tyskland, ikke langt fra Rostock? Jeg har nemlig vært i Krakow am See, en liten og søt by i Mecklenburg Vorpommern. Det er faktisk et turiststed, men bare om sommeren.

LES HELE INNLEGGET


Must-visit kaffebarer i Berlin i 2024

Lagt inn 24.03.2024 - Gjesteinnlegg - i kategorien: Annet

Disse byr ikke bare på en god kopp kaffe men kan også friste med en utmerket atmosfære der du kan nyte kaffen din.

LES HELE INNLEGGET


Glückstadt, danskenes Lykkestad

Lagt inn 11.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Glückstadt er en liten by nord for Hamburg som har en klar dansk forbindelse. Byen het egentlig Lykkestad på dansk og skulle, som sin nordlige nabo Friedrichstadt, være et motpol til det mektige Hamburg. Glückstadt lyktes ikke helt med å bli storby, men gjorde det en tanke bedre enn Frederiksstad

LES HELE INNLEGGET


Friedrichstadt, Nord-Tysklands peneste småby

Lagt inn 03.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tyskland

Friedrichstadt, eller Frederiksstad som er det egentlige navnet, er en slags eventyrby i en del av Tyskland som har mange pene småbyer. Jeg tør likevel påstå at dette er den peneste av dem.

LES HELE INNLEGGET


Principe Pio, kjøpesenter med togstasjon

Lagt inn 24.02.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien: Tog og togturer

Principe Pio er en fascinerende gammel jernbanestasjon i Madrid. Den er fortsatt i høyeste grad i bruk for tog, men jeg vil nok si at det er like mye et kjøpesenter med togstasjon.

LES HELE INNLEGGET


Annonse


FØLG BLOGGEN MED:





Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

ANNONSEINFO

SØK I BLOGGEN:



REISEMÅL:

  • FORSIDEN

  • Baltikum
  • Berlin
  • Benelux
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål

  • KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • Januar 2024
  • Desember 2023
  • November 2023
  • Oktober 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • Juli 2023
  • Juni 2023
  • Mai 2023
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • Enda eldre


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Flåmsbanen, Norges mest spektakulære togtur

    San Marino, virkelig et høydepunkt

    Tvrda, den unike barokk-byen fra Habsburg-tiden

    Telc, en utrolig tsjekkisk småby

    Kosice, en uventet perle i Øst-Slovakia

    Reykjavik, ikke så kaldt og dyrt som fryktet

    Llangollen Railway, veterantog i Wales

    En togtur mellom høye fjell og isbreer

    Norske røtter og spesielle severdigheter i Cardiff

    Norwich, Den best bevarte middelalderbyen i England

    Heidelberg, hvorfor har jeg ikke vært her før?

    På jakt etter en ufo i Katowice

    Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia

    Delft, kanskje den peneste byen i Nederland

    Frome, en småby med mange overraskelser


    NYTTIGE LINKER:

    Veterantog i Norge, sommeren 2020
    
    PERSONVERN:
    Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin

    NORDEN
    Natur, fjorder og kortreiste destinasjoner



    Alle innlegg fra Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland
    LES MER


    SLOVENIA
    Vakker natur og gamle byer



    Her er alle innlegg fra Slovenia
    LES MER


    BENELUX
    Fra det urbane og moderne til historiske perler



    Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
    LES MER


    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER

    BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
    Booking.com

    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER


    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    MALTA
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    ITALIA
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    BERLIN
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER


    KROATIA
    Sol, vin, trøfler og oliven




    Her er alle innlegg fra Kroatia
    LES MER