EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL www.erdetmulig.no 
Lokaltog som konkurrerer i San Sebastian

Lagt inn 11.02.2017 - Kyrre Dahl - i kategorien: Metro

Transport i Spania følger ikke nødvendigvis logikk. Det er ganske tydelig i Donostia - San Sebastian, der har man faktisk to uavhengige systemer av lokaltog som konkurrerer med hverandre.



Metro donostialdea er det nye navnet for det som før het Euskotren, og er et baskisk transportselskap som i første rekke kjører tog mellom Bilbao og San Sebastian, men også mellom San Sebastian og Irun. Det er på sistnevnte strekning det hele blir merkelig, for sporene går til tider side og side, men de har ingenting med Renfes Cercanias å gjøre, selv om de også kjører lokaltog til Irun.



Euskotren har langt flere stopp enn Renfe, men til gjengjeld går togene langt oftere, opp mot hvert kvarter mellom Irun og Donostia. To ganger i timen fortsetter disse togene helt til Hendaye i Frankrike, som ligger rett på den andre siden av grensen i forhold til grensebyen Irun. Der stopper Metro donostialdea på sin egen stasjon på jernbanetorget foran togstasjonen, men det er kun få meter å gå.



Det gjør at Hendaye er blant de få stasjoner i Frankrike som har hele tre sporvidder. Euskotren er nemlig smalsporet, 1000 mm, mens franske tog kjører på normal spor 1435 mm. Renfe har også et spor inn på stasjonen og spanske tog kjører med bredspor, 1668 mm. Disse sporviddene er ikke kompatible, så Renfe snur i Hendaye, mens SNCF snur i Irun. Irriterende nok er systemet lagt opp slik at de bare kan ta med seg passasjerer den ene veien og ikke tilbake. Skulle du få problemer med det kan du altså ta Metro Donosialdea, som går fram og tilbake mellom begge landene.



Men, det er her man begynner å se utfordringene, for Renfe og Euskotren stopper nemlig ikke på de samme stasjonene. Hovedstasjonene i San Sebastian ligger svært langt fra hverandre, mens de i Irun ligger på forskjellige steder som er i gangavstand. Selv om de to kjører side om side i flere kilometer mellom byene skiller de lag inne i byene, der Metro Donostialdea er mer sentrumsnært i Irun og dekker flere bydeler i Donostia. Hovedstasjonen heter Amara og ligger 1 kilometer sør for gamlebyen. På kartet kan den være oppført både som Amara og som Donostia - San Sebastian.



Noe som bare forsterker forvirringen, for hovedstasjonen til Renfe ligger på den andre siden av elva og heter også Donostia - San Sebastian, men disse ligger altså godt og vel en kilometer fra hverandre. Renfe kjører lokaltog Cercanias omtrent hver halvtime mellom San Sebastian og Irun og for å gjøre forvirringen komplett er det egen stasjon for Cercanias i Irun, riktignok ved siden av stasjonen for langdistansetog. Den relativt lille byen Irun har altså intet mindre enn tre hovedstasjoner, man kan jo bli sliten av mindre.



De to selskapene bruker hvert sitt billettsystem og fungerer helt adskilt, altså du kan ikke bruke en Cercanias billett på Metro Donostialdea og omvendt. Morsomt nok er Renfe billigere og bruker kortere tid, mens Euskotren altså har langt flere stopp i sentrale strøk, så det blir jo en smakssak. En annen forskjell mellom de to systemene er at Renfe kjører på venstre siden, mens Metro donostialdea kjører på høyre side. Sistnevnte bygger nå om og ut sine stasjoner og blir nok til slutt et riktig metrosystem. Men togene til Bilbao tar 2 og en halv time, det er lenge for en metrotur.



Grunnen til at jeg ble fascinert av dette var at hotellet mitt lå like ved det eneste stedet der disse to systemene møtes. Eller rettere sagt de gjør jo ikke det, jeg tenker på det eneste stedet der stasjonene ligger side om side. Mitt Hotell i Irun lå like ved både Cercanias-stasjonen Ventas og Metro-stasjonen Bentak. Disse ligger side om side, men er så fysisk adskilt at du må gå over sporene og så ut av den ene stasjonen, under en veitunnel, opp på denne veien som så går over alle sporene til begge systemer, før du må nok en gang over sporene til det andre systemet. På den annen side er den manøvren meningsløs ettersom du må kjøpe ny billett og det vil aldri lønne seg å bytte, slik systemet er nå.



Donostia - San Sebastian har relativt gode togforbindelser til Madrid og Barcelona. Det er en tur på 5-6 timer og det går flere daglige avganger. Det går også tog til Pamplona, Valladolid og Galicia med Renfe. Euskotren kjører tog til Bilbao med hyppige avganger, men det tar nesten tre timer. Det er som sagt kort vei til Frankrike, men du må bytte tog ved grensen på grunn av at sporvidden er forskjellig. Det er også flyplass i Irun, men Bilbao er den nærmeste med forbindelse til Norge.

GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl

Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig

Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin


BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
Booking.com

DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:


Når flyet er forsinket

Lagt inn 16.05.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Flyplasser og flyreiser

Mange av de som opplever at flyet de skulle ha vært med er forsinket har dårlige erfaringer med hvordan selskapene løser problemet.

LES HELE INNLEGGET


Nysa, en by full av historie

Lagt inn 19.05.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Polen

Nysa bærer preg av at det er en gammel by som har vært gjennom mange forandringer. I dag er en småby i Polen, litt utenfor allfarvei og er ikke på turistkartet, ennå.

LES HELE INNLEGGET


Gliwice, en by på vei oppover

Lagt inn 14.05.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Polen

Det er lett å tro at Gliwice er bare nok en industriby i Katowice-regionen, men ser man nærmere legger man merke til at byen har potensiale.

LES HELE INNLEGGET


Tarnowskie Gory, en trivelig industriby

Lagt inn 08.05.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Polen

Tarnowskie Gory er en av mange industribyer rundt Katowice, men klarer likevel å skille seg ut med både en plass på Unescos verdensarvliste og et hovedtorg som er litt annerledes.

LES HELE INNLEGGET


Rzeszow, en polsk utfordrer

Lagt inn 05.05.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Polen

Rzeszow er en polsk by som har mye å tilby, men er ikke kommet helt på turistenes radar ennå. Byen ligger litt vanskelig til, men har blant annet en gamleby som er pent pusset opp og et heftig uteliv.

LES HELE INNLEGGET


Zürich, en flyplass du kan slappe av på

Lagt inn 28.04.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien: Flyplasser og flyreiser

Etter flere dager med fantastiske togturer var det hyggelig å kunne se at sveitserne også kan flyplasser. Flughafen Zürich er noe så sjeldent som en avslappende flyplass, hvis du har masse penger i hvert fall.

LES HELE INNLEGGET






FØLG BLOGGEN MED:


Follow on Bloglovin



Om bloggen

Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser. Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog! Les mer...

ANNONSEINFO

SØK I BLOGGEN:


REISEMÅL:

  • FORSIDEN
  • Berlin
  • Benelux-landene
  • Frankrike
  • Irland
  • Italia
  • Kanariøyene
  • Kroatia
  • Litauen
  • Malta
  • Norden
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike
  • Andre Reisemål

  • KATEGORIER:

  • TOG
  • METRO
  • FLY
  • BUSS
  • FERJE OG BÅT
  • MAT OG DRIKKE
  • HOTELL
  • SHOPPING
  • ANNET

  • KRONOLOGISK:


  • Juni 2019
  • Mai 2019
  • April 2019
  • Mars 2019
  • Februar 2019
  • Januar 2019
  • Desember 2018
  • November 2018
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012/2011/2010


  • TOG og TOGREISER
    Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,



    Her er alle innlegg om tog
    LES MER


    OVERNATTING
    Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert



    Her er alle innlegg om hoteller
    LES MER


    MAT OG DRIKKE
    Jeg er glad i kaffe og billig mat



    Her er alle innlegg om mat og drikke
    LES MER


    ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:

    Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia

    Delft, kanskje den peneste byen i Nederland

    Frome, en småby med mange overraskelser

    Kristiansund, med fisk og vann i fokus

    Zielona Gora, en trivelig polsk opplevelse

    Memmingen, en av Tysklands fineste byer

    Ljubljana, en slovensk perle

    Charleroi, verdens styggeste by, eller kanskje ikke?

    Antwerpen: Europas flotteste jernbanestasjon

    På julemarked i Bath

    Grudziadz, en by med stort potensiale

    Gaustabanen, et mesterverk av en bane

    Znojmo, en tsjekkisk fornøyelse

    Katowice, den nye trendy byen i Polen

    Ilfracombe, en typisk seaside town

    
    PERSONVERN:
    Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin

    SLOVENIA
    Vakker natur og gamle byer



    Her er alle innlegg fra Slovenia
    LES MER


    BENELUX
    Fra det urbane og moderne til historiske perler



    Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
    LES MER


    POLEN
    Billig land med mye å by på



    Her er alle innlegg fra Polen
    LES MER


    SVEITS
    Fantastiske tog og spektakulært landskap



    Her er alle innlegg fra Sveits
    LES MER

    BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
    Booking.com

    PORTUGAL
    Billig ferieland med overraskelser



    Her er alle innlegg fra Portugal
    LES MER


    KANARIØYENE
    Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer



    Her er alle innlegg fra Kanariøyene

    LES MER


    Malta
    En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur



    Her er alle innlegg fra Malta

    LES MER


    Italia
    Få land har så mye historie å by på som Italia



    Her er alle innlegg fra Italia

    LES MER


    Berlin
    Europas mest avslappende og spennende hovedstad



    Her er alle innlegg fra Berlin

    LES MER