Lagt inn 09.03.2013 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog
Det går nå høyhastighetstog gjennom hele Spania fra nord til sør. Med åpningen av strekningen fra Barcelona til Figueres i januar er Spania også koblet til det franske høyhastigsnettet. Jeg måtte jo bare teste dette!
Turen startet i Figueres som har fått en egen stasjon for høyhastighetstog. Den ligger et par kilometer fra sentrum, men det går bussforbindelse til Figueres Vilafant som stasjonen heter. Selve stasjonen er ikke stort mer enn et bilettkontor og plattformer. Det var ikke en eneste butikk eller kafè, men jeg fikk da meg en kaffe på automaten.
Foreløpig er det mye mer trafikk av både tog og passasjerer på Figueres Vilafant enn det byens størrelse skulle tilsi. Årsaken er at den nye strekningen mellom Barcelona og Figueres kan bare betjenes av spanske AVE-tog, så de franske TGV-togene fra Paris stopper i Figueres så her må alle bytte i alle retninger. Det er nok midlertidig, inntil de tekniske tingene er i orden, så snart er det direkte tog fra Paris til Barcelona i 300 kilometer i timen.
Men, jeg skulle jo ikke til Frankrike, så jeg kunne sette meg godt til rette i AVE-toget som gikk direkte til Madrid via Barcelona. Disse togene går annenhver time og stopper i alle større byer, så mellom Barcelona og Madrid tar det litt lenger tid enn direktetogene. AVE-togene er av forøvrig av forskjellig type. Dette togsettet lignet veldig på et tyske ICE-tog, men komfortabelt og stille var det likevel.
Den nyeste strekningen mellom Barcelona og Figueres er helt ny og åpnet i januar. Det gikk ikke veldig fort, vi var aldri over 250 kilometer i timen, og flere steder virket det som man fortsatt ikke var helt ferdig. Og tunnelen gjennom Barcelona tok veldig lang tid. Her gikk det nok bort 10 minutter alene. Likevel var det bare 50 minutter fra Figueres til Barcelona, med stopp i Girona. Jeg antar at dette kommer til å gå litt fortere etterhvert.
Den første delen av turen er grei nok når det gjelder utsikt, men det er mellom Barcelona og Madrid at det er mest å se på utenfor vinduet. Toget stiger ganske mye opp til Lleida og Zaragoza med mange tunneler og bruer. Mellom Zaragoza og Madrid er det ganske flatt, men man er relativt høyt oppe og langt inne i landet, og ettersom denne turen ble foretatt i slutten av februar ble det mer og mer snø jo mer vi nærmet oss Madrid.
Jeg vil ikke kalle det mye snø akkurat, men jeg tenker liksom normalt ikke på snø og Spania i samme setning. Men, det er faktisk en god del skisentere i Spania, også i Andalucia! Forøvrig forandrer landskapet seg hele tiden, men det virker ganske tørt og det er ikke mange trær og elver å se på turen.
Men, en ting som er slående er at det er faktisk en del fjell og daler i Spania. I Norge sier man at det er så vanskelig å bygge tog fordi Norge består av så mye fjell. I Spania suser altså togene elegant mellom og gjennom fjellene i 300 kilometer i timen. Mellom Barcelona og Madrid er linjene lagt dobbelt i byene, det vil si at togene som kjører direkte ikke er innom byene i det hele tatt, men suser forbi flere kilometer unna. Faktisk kan du bli fristet til å tro at det er ingen ting her, men fullt så ille er det ikke!
Turen mellom Figueres og Madrid kostet meg 62 euro, altså 450 kroner. Det var til og med i første klasse, men uten mat og drikke, en Turista Plus-billett. Nå skal det sies at det er antagelig er ekstra billig akkurat nå, ettersom linja er ny. Det er tross alt 4 timer der togene jevnlig er opp i 300 kilometer i timen, så omtrent dobbelt så langt som Oslo-Bergen altså!
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på vår Facebook-side:
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin