Lagt inn 07.11.2012 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog
Jeg har endelig fått sjansen til å teste de nye togsettene til NSB, Flirt, som nå settes inn på strekningen Skien - Oslo - Lillehammer. Førsteinntrykket er sånn nogenlunde bra, togene har mange fine detaljer, som at de er meget stillegående, men dessverre er det også et stort minus med disse togene.
Det beste med togsettene er i grunnen at de er helt nye. Det var på høy tid for de togsettene som har gått på Vestfoldbanen har allerede vært slitne i mange år, selv om de ikke var mer enn rundt 20 år gamle. Jeg skjønner ikke hvorfor NSB bruker mer ressurser på å holde vognene sine ved like, i England kjører de fortsatt med vogner fra 60-tallet som ser helt OK ut.
Det at Flirt-togene er nye er nok årsaken til at de er veldig stillegående og derfor svært behagelig for ørene. Jeg ble imponert når toget kom inn på stasjonen, jeg kunne faktisk ikke høre at det kom. Inne i vogna er det også et svært behagelig lydnivå.
En annen fin detalj er de nye opplysningstavlene, som viser både destinasjon, neste stasjon og tid. Så får vi bare håpe at NSB klarer å holde de i drift. Jeg husker opplysningstavlene på de gamle togene, som var i bruk et par år og siden har de vært svarte?
En annen bra ting med disse togene er følelsen av at det er god plass. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men det kan ha noe med å gjøre at du kan se gjennom hele toget. Dessuten er det god plass ved inngangene. Det er også gjort plass til noen avdelinger der det er fire seter mot hverandre med bord, og der er det veldig god plass.
Det store minuset er setene. Jeg trodde det var en fleip første gang jeg hørte at NSB ville sette inn 2+3 seter i bredden på det de kaller intercity-tog, men sånn har det blitt. Jeg testet bredden og komforten, og for å si det sånn, det er overhodet ikke plass til tre av min størrelse i treseteren! Og jeg tror det er heller få som vil sitte så inneklemt mellom fremmede mennesker, så min spådom er at midtsetet stortsett kommer til å være tomt, så hva var vitsen?
En annen ting er at setet, for å få plass til flere, nødvendigvis er gjort smalere. Det betyr ikke all verdens så lenge setet ved siden av er tomt, men gjør det litt komplisert å finne en komfortabel sittestilling. Nå ja, bortsett fra dette med setene synes jeg Flirt er et bra tog. Det blir enda bedre hvis NSB kutter ut dette treseters-tullet.
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på vår Facebook-side:
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin