Metro og trikk i Praha - utmerkede fremkomstmidler
Lagt inn 30.08.2012 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Metro
Når du er i Praha, er det svært enkelt å komme seg rundt med metroen (t-banen) eller trikken. Metroen er relativt ny og går kjapt og ofte, mens trikken stopper litt oftere, men går også veldig ofte og du kommer deg rundt overalt. Og, ikke minst: Det er billig.
Metroen i Praha er bygd opp på den klassiske "øst-blokk-måten", med tre linjer som krysser hverandre i en pyramide i sentrum, slik at alle linjer krysser alle. Det er enkelt å forstå opplegget og det er bare noen minutter mellom hver avgang på alle linjer.
Til forskjell fra tbanen i Oslo, som er bygd ut etter hvert, er Metroen i Praha ganske ny, og så og si alle stasjoner ligger under bakken, altså ordentlig tbane. Noen stasjoner ligger til dels veldig langt under bakken, men da er det svært lange rulletrapper som tar deg opp og ned. Legg merke til at disse rulletrappene nok går en del fortere enn du er vant til. Bildene i denne bloggen er hentet fra Andel stasjon.
Selv synes jeg trikken er et morsommere framkomstmiddel, rett og slett fordi du får sett mer av området. Trikken i Praha går overalt i byen og det er mange linjer. Den kan nok være litt uoversiktlig til å begynne med, men du kommer inn i det, sånn etterhvert.
Trikken går også veldig ofte, gjerne hver femte minutt, og fra hver stasjon er det som oftest flere forskjellige trikkelinjer, som da etterhvert tar forskjellige ruter. Ikke alle trikkelinjer går via sentrum, men naturlig nok gjør mange selvsagt det.
Praha har fortsatt mange igjen av de gamle arbeidshestene "Tatra-trikk", som man finner i mange øst-europeiske byer. De har gjerne bare et sete på hver side så det er lagt opp til at det bare er eldre og gravide som får sitte, men som oftest er det ikke lenge å stå. Etter hvert så har man også fått nyere trikker i Praha med flere sitteplasser.
Det kanskje beste med metro og trikk i Praha er prisen. Et dagskort for alle transportmidler i Praha, inkludert trikk og metro koster 110 tjekkiske kroner, det vil si rundt 35 norske kroner. Det gjelder i 24 timer og du må stemple ved første påstigning. For en enkelt billett så koster det 36 tsjekiske for en billett som varer i 90 minutter. Og det er ikke nødvendig å bekymre seg for soner. Jeg har tatt mye trikk i Praha og har aldri vært utenfor sone 1.
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på vår Facebook-side:
Lagt inn 29.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Vil du tro meg hvis jeg sier at jeg har gått rundt i Krakow og vært den eneste turisten? Hva om jeg sier at Krakow ligger i Nord-Tyskland, ikke langt fra Rostock? Jeg har nemlig vært i Krakow am See, en liten og søt by i Mecklenburg Vorpommern. Det er faktisk et turiststed, men bare om sommeren.
Lagt inn 11.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Glückstadt er en liten by nord for Hamburg som har en klar dansk forbindelse. Byen het egentlig Lykkestad på dansk og skulle, som sin nordlige nabo Friedrichstadt, være et motpol til det mektige Hamburg. Glückstadt lyktes ikke helt med å bli storby, men gjorde det en tanke bedre enn Frederiksstad
Lagt inn 03.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Friedrichstadt, eller Frederiksstad som er det egentlige navnet, er en slags eventyrby i en del av Tyskland som har mange pene småbyer. Jeg tør likevel påstå at dette er den peneste av dem.
Lagt inn 24.02.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog og togturer
Principe Pio er en fascinerende gammel jernbanestasjon i Madrid. Den er fortsatt i høyeste grad i bruk for tog, men jeg vil nok si at det er like mye et kjøpesenter med togstasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin