Lagt inn 18.06.2012 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Buss
Det å ta buss i Polen er omtrent som å ta buss i Norge, med noen klare forskjeller. For det første er det svært billig og for det andre er det mange forkjellige selskaper som konkurrerer på mange ruter. Standarden på bussen kan variere og komforten vil også avhenge av standarden på veiene, som kan være svært variabel.
Jeg har tatt buss mellom Katowice og Krakow, samt mellom Zakopane og Krakow. Mitt førsteinntrykk var at tilbudet var stort, billig og en smule kaotisk. Den første buss-turen begynte nesten tilfeldig, fordi det viste seg at bussen til Krakow gikk fra et stoppested rett utenfor hotellet jeg bodde på i Katowice. Selskapet het Unibuss og bussen går direkte fra holdeplassen utenfor Hotel katowice og til Krakow på 75 minutter. Det er vesentlig kjappere enn toget, som bruker over 2 timer på den samme streknigen, og da måtte jeg jo gått et stykke for å komme til stasjonen også!
Bussen gikk cirka hvert 40. minutt og prisen var 14 sloty, altså 25 norske kroner. Da var det liksom lite vits i å ta toget, som koster omtrent det samme. Bussen hadde en standard som var omtrent som en litt gammel ekspressbuss i Norge, med aircondtion, så forsåvidt grei standard på bussen. Og veien mellom Katowice og krakow er av svæt god standard!
Polen hadde nemlig en svært nedslitt infrastruktur, noe som fortsatt er svært tydelig når man tar tog. Veiene har polakkene derimot gjort veldig mye med de siste årene, og det er nå mange flotte nye motorveier, blant annet er det nå sammenhengende motorvei, med autobahn-standard fra Krakow og vestover helt til Dresden i Tyskland, og det var den østligste delen av denne motorveien vi kjørte på og som du kan se litt av nedenfor.
På bussturen mellom Zakopane og Krakow fikk jeg også se veier som ikke er like bra, med mye svinger og gjennom boligfelt og landsbyer. Men også på denne strekningen var bussen en del kjappere enn toget, 2 timer og 20 minutter mot 3 timer og 40 minutter. Her var bussen såvidt dyrere enn toget, men 35 kroner er jo ikke mye å grine over. Det var mange selskaper som konkurrerte så i praksis var det flere avganger i timen. Jeg valgte Swagropol, som hadde en buss, med omtrent samme standard som en litt sliten ekspressbuss i Norge.
Som dere ser av bildet over, er det ikke bare i Norge det er bomstasjoner på veiene, og det er mange av dem på de splitter nye motorveiene. Forøvrig kjører polakkene som galninger. Det er bare to innstillinger på gassen, av eller på, og det betyr at det er vanlig å kjøre i 100 km/t gjennom sentrumsgater og tro ikke at det er vanlig at de stopper for fotgjengere, så der det ikke er lyskryss går man over veien med livet som innsats.
Det som kan trekke ned en buss-tur i Polen er faktisk trafikken. Særlig på strekningen Zakopane - Krakow var det en eviglang rekke av biler på til dels dårlige veier. Da er det viktig å huske på at dette er ikke høysesong, og denne turen kan visstnok ta fire til seks timer på fredag ettermiddag i sesongen. Og generellt er trafikken enorm, noe som blant annet skyldes at togene er helt akturutseilt. Jeg har nevnt det før, når toget bruker 3 timer på en 75 kilometer lang strekning, så hjelper det ikke at det er billig. Så i Polen må jeg dessverre si at bussen funker best!
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på vår Facebook-side:
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin