Lagt inn 21.05.2012 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog
Det å ta tog i Latvia er på en måte ganske likt det å kjøre tog i Norge. Men, det er en del små detaljer man fort legger merke til, som gjør at en togtur i Latvia blir en nostalgitripp til de dager landet var en del av Sovjet-unionen. Prisnivået er svært lavt sammenlignet med Norge, til tross for at det tilsynelatende er langt flere ansatte på de latviske jernbanene.
Nå har jeg ikke tatt noen langtur i Latvia, jeg har bare kjørt fra hovedstaden Riga til badebyen Jurmala. Det er etter hva jeg har fått med meg den mest trafikkerte strekningen i landet, med avganger cirka hvert 45 minutt i hver retning, og kjøretiden er en drøy halvtime. På en mandag formiddag var det en god del passasjerer, men likevel mer enn nok av sitteplasser. Jeg innbiller meg at det er en god del flere passasjerer i rushtiden.
Det beste med togturen var nok prisen, som var 1 lats i hver retning, altså i overkant av 20 norske kroner turretur. Togsettet var forsåvidt slitent, men jeg har sittet på mange lokaltog i Tyskland som er eldre. Jeg gjetter meg til at togene var fra 80-tallet. Vognene er bredere enn man er vant til så det er plass nok til 6 seter i bredden. Hvilke stasjoner man komm til ble annonsert på en tavle inni i togvogna, noe som var kjekt fordi det var ikke helt enkelt å forstå hva de sa i høyttaleren. Det var også litt vanskelig å se navnet på stasjonen man var på.
Det som er helt annerledes enn i Norge er betjeningen. Det var nemlig en konduktør i hver vogn, som både sjekket billetter og ryddet samtidig! I tillegg var det tilsynelatende betjent billettsalg på hver eneste stasjon, på Riga sentralstasjon var det minst 20 betjente luker. Det virket dog som om damen i billettskranken ikke snakket stort engelsk, men kan du russisk så hjelper nok det en del. I tillegg la jeg merke til at det var betjening på hver eneste planovergang. Det er et sjeldent syn i Vest-Europa! Riga central er forøvrig en forvirrende stasjon, fordi det samtidig også er et kjøpesenter og du må gå litt rundt før du finner riktig billettluke.
<
Det som var helt klart var at toget gikk ikke spesiellt fort, men til tross for lav fart slang toget fra side til side. 25 kilometer på 35 minuttter er jo faktisk enda saktere enn NSB. Etter det jeg fikk med meg er mye av togtrafikken i Latvia nå lagt ned, og det er ingen direkte tog til Litauen eller Estland. Men, de russiske statsbaner kjører stadig tog til Moskva og St.Petersburg og det er planer om en ny høyhastighetsbane fra Riga til Warzawa og videre til Berlin, men når det blir realisert er ikke klarlagt.
Lagt inn 29.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Vil du tro meg hvis jeg sier at jeg har gått rundt i Krakow og vært den eneste turisten? Hva om jeg sier at Krakow ligger i Nord-Tyskland, ikke langt fra Rostock? Jeg har nemlig vært i Krakow am See, en liten og søt by i Mecklenburg Vorpommern. Det er faktisk et turiststed, men bare om sommeren.
Lagt inn 11.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Glückstadt er en liten by nord for Hamburg som har en klar dansk forbindelse. Byen het egentlig Lykkestad på dansk og skulle, som sin nordlige nabo Friedrichstadt, være et motpol til det mektige Hamburg. Glückstadt lyktes ikke helt med å bli storby, men gjorde det en tanke bedre enn Frederiksstad
Lagt inn 03.03.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tyskland
Friedrichstadt, eller Frederiksstad som er det egentlige navnet, er en slags eventyrby i en del av Tyskland som har mange pene småbyer. Jeg tør likevel påstå at dette er den peneste av dem.
Lagt inn 24.02.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog og togturer
Principe Pio er en fascinerende gammel jernbanestasjon i Madrid. Den er fortsatt i høyeste grad i bruk for tog, men jeg vil nok si at det er like mye et kjøpesenter med togstasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin