Den splitter nye metroen i Thessaloniki - erdetmulig.no

Den splitter nye metroen i Thessaloniki

28.04.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Mer: i TOGREISER OG METRO

Den nest største byen i Hellas har fått et etterlengtet kollektivtilbud. Den nye metroen i Thessaloniki er førerløs, elegant og billig. Den er også nyttig for turister og for de som liker gamle ruiner.


Komplett med plattformdører

Thessaloniki er en by med rundt 1 million mennesker helt nord i Hellas og er metropolen i det greske Makedonia. Tidligere har det eneste kollektivtilbudet vært busser, noe som har medført en enorm biltrafikk med de konsekvenser det har. Like før jul åpnet imidlertid den nye metroen som er blitt svært populær i løpet av kort tid. Prisen kan være noe av årsaken.


Utsiden av Venizelou stasjon

Du kan nemlig reise med metroen for bare 60 eurocents, altså 7 norske kroner. Ikke nok med det, billetten er gyldig i 70 minutter så du kan foreta flere reiser med metroen i gyldighetstiden. Men, dette er et introduksjonstilbud for de første seks månedene. Prisen blir dog ikke avskrekkende etterpå heller, da den trolig blir 90 eurocents i stedet.


Interiør på typisk metrostasjon

Metroen er 100 % under bakken og 100 % automatisk og førerløs, men det er ansatte ombord. Jeg er usikker på om det er ansatte på alle tog, men jeg la merke til dem flere ganger under mine reiser. Det er installert plattformdører for sikkerhet og dette fungerte helt utmerket når jeg reiste med metroen. Alle tog er identiske og passer perfekt med antall plattformdører på stasjonene.


Utstilte ruiner på Venizelou

Linje 1 er den som først ble satt i drift. Den er 9,6 kilometer lang og har 13 stasjoner. Den starter ved togstasjonen, morsomt nok kalt New Railway Station og ender i Nea Elvetia, som er en forstad i øst. Der er det en buss-stasjon for de som skal reise videre. Det er i gjennomsnitt mindre enn 1 kilometer mellom stasjonene og det tar generelt under ett minutt å kjøre mellom hver stasjon.


De fant mye som var verdt å ta vare på

Det virket for meg som det var noe kortere mellom stasjonene i sentrum enn utenfor fordi toget brukte litt lenger tid mellom stasjonene når vi kom utenfor selve det sentrale Thessaloniki. En annen ting er at stasjonene ikke er helt logisk lagt, blant annet er det ingen stasjon nær Aristoteles-torget, som jo er byens midtpunkt. Her kan man velge mellom Venizelou og Agia Sofia og som nevnt er det ikke veldig langt mellom stasjonene. Kanskje er det bevisst gjort for å ikke få for stort trykk på en stasjon.


Interiør togsett

Det første forslaget om en tbane i Thessaloniki stammer fra 1910-tallet. Selve byggingen startet i 2006 og er i all hovedsak finansiert med EU-midler. Underveis støtte man på en del problemer fordi nesten uansett hvor man gravde fant man gamle ruiner og historiske gjenstander. Som de fleste vet er greske byer svært gamle og det lå enda mer under bakken enn det man trodde. Noe av det man fant er fortsatt innenfor metroen, særlig på Venizelou er det mye å se på.


Inne i tunnelen

Jeg hadde også en merkelig opplevelse med metroen fordi jeg var øst i sentrum og skulle til hotellet mitt som lå vest for sentrum. Når jeg kom til inngangen var den stengt selv om klokka var 18. Jeg gikk til neste stasjon, som faktisk var åpen og forstod at det var en demonstrasjon på gang. Da stopper ikke metroen på alle stasjoner, men heldigvis kunne jeg komme til akkurat den stasjonen jeg ville til og på veien hoppet metroen over enda en stasjon. Jeg vet ikke hvor gjennomført dette er, men er det stengt på den første stasjonen er det mulig at den neste er åpen.


Endestasjonen Nea Elvetia

Siden metroen er helt ny så er den både pen og ren. Den går hvert fjerde minutt så det er aldri lenge å vente. Den er blitt såpass populær at det flere ganger var kun ståplasser, men langt fra like fullt som på metroen i Athen. Det er sperreporter på alle stasjoner slik at du må kjøpe billett før du kommer inn til plattform. Denne kan kun kjøpes med mynter og små sedler, men du får ironisk nok en digital reisebillett. Dette skal det bli en ordning på, men når er et godt spørsmål.

Video fra metroen i Thessaloniki

Alle bilder og video: Kyrre Dahl / erdetmulig.no - Følg bloggen på: FACEBOOK


 


Info: Om denne siden og annonsering


SISTE NYTT FRA ERDETMULIG.NO: